• Svensk titel: No Time to Die
  • Originaltitel: No Time to Die
  • Speltid (min): 163
  • Release (Bio): 2021-09-30
  • Release (Blu-ray/DVD): 2022-01-07
  • IMDb: No Time to Die

Öppningssekvensen tar vid där ”Spectre” slutar med Bond och Madeleine på kärlekssemester i Italien. För att få ett riktigt avslut med Vesper Lynd en gång för alla besöker Bond hennes familjegrav, men då går allting snett. Spectre är efter honom och alla tankar på semester får läggas på is. Då det verkar som att det är Madeleine som försett Spectre med information om var Bond befinner sig läggs även förhållandet på is då hon skickas iväg på ett tåg.

Ett antal år senare njuter Bond av pensionen på Jamaica. Han seglar, fiskar och njuter av vad livet har att erbjuda. Men säg det lugn som varar för alltid. Snart söks han upp av sin gamle CIA-kompis Felix Leiter som vill ha med Bond på ett uppdrag. Samtidigt blir han kontaktad av MI:6-agenten Nomi som inte bara säger till honom att hålla sig borta från Leiters uppdrag, men också är väldigt mån om att berätta att hon är den nya agent 007. Givetvis struntar Bond i Nomis uppmaning och hjälper Felix. Och här drar ännu ett rafflande äventyr igång för James Bond, för allra sista gången i Daniel Craigs tappning.

”No Time to Die” var en av ytterst få filmer jag såg på bio under 2021 och möjligtvis den enda jag kände att jag ville trängas bland folk mitt i en pågående pandemi för. Varför jag inte fick till en recension redan då kan jag inte svara på, men nu inför släppet på fysisk media är det definitivt dags. Jag har nu alltså sett filmen två gånger, och jag kan direkt konstatera att inte bara håller filmen för en omtitt, den är minst lika bra andra gången man ser den, även om överraskningarna uteblir.

Filmen är spännande, gripande och förvånansvärt modern för att vara en Bondfilm. Jag syftar då inte på de tekniska prylarna, utan snarare hur de olika karaktärerna porträtteras. Det är inte lika platt och billigt längre, och både Bond och de andra får visa ett djup och komplexitet som tidigare saknats, speciellt före Craigs era.

Jag har länge varit väldigt konservativ och ansett att Sean Connery varit ”min” James Bond, men efter ”No Time to Die” måste jag konstatera att Daniel Craig har knipit förstaplatsen. Det här är inte hans bästa film i serien, jag håller fortfarande ”Skyfall” högre, men filmen bjuder på ett perfekt och värdigt avslut för hans sejour som Bond.

Vad är det då som gör att filmen inte når upp till en femma i betyg? Dels hade jag velat se betydligt mer av Ana de Armas som Paloma, Bonds kontakt i Kuba. Hon är helt suverän och charmig som få, och hennes stund är alldeles för kort. Ett större problem har jag med Rami Malek som spelar huvudskurken Safin. Malek är en bra skådespelare, men är alldeles för blek här. Vill dock inte lägga hela skulden på honom, tror mycket av problemet med hans karaktär ligger i manus och regi.

Trots detta är ”No Time to Die” en film som jag absolut rekommenderar.