• Svensk titel: Comeback Trail, The
  • Originaltitel: The Comeback Trail
  • Speltid (min): 105
  • Release (Blu-ray/DVD): 2022-02-14
  • Tagline: Hollywood has never pulled a stunt like this!
  • IMDb: Comeback Trail, The

Filmproducenten Max Barber sitter pyrt till. Han hade ordnat finansieringshjälp av en lokal gangster för sin senaste film, “Killer Nuns”, men efter att katolska kyrkan anordnat stora protester utanför biografen fick han inte en enda biljett såld. Gangstern är givetvis inte lycklig över detta, då han hade förväntat sig en liten nätt vinst på sin investering. Nu tvingas han istället driva in sin ursprungliga insats från Max, som naturligtvis inte har några pengar.

Nu är goda råd dyra, och Max måste få in pengar illa kvickt. Efter en otäck olycka på en angränsande filminspelning får han en diabolisk idé: han ser till att dra igång en ny filminspelning, och ser till att huvudrollsinnehavaren råkar ut för en “olycka” under inspelningen och cashar in försäkringen! Vad kan gå fel?

På ett ålderdomshem i närheten hittar han en gammal avdankad westernstjärna, Duke Montana, som inte vill något hellre än att dö. Han blir övertalad att göra en sista film (Max berättar inget om sina planer förstås) och ta mig tusan om inte Duke vaknar till liv när han ännu en gång befinner sig på en filminspelning för att göra en sista western. Ont krut förgås inte så lätt, något som Max snart kommer bli varse…

“The Comeback Trail” är en nyinspelning av film från 1981 med samma namn. Storyn är brutalt simpel, och jag har svårt att tro att filmen skulle ha släppts i Sverige (om den över huvud taget hade blivit gjord) om det inte varit för huvudrollsinnehavarna. På något sätt har regissören George Gallo (mer känd som manusförfattare till filmer som “Midnight Run” och “Bad Boys”-rullarna) lyckats övertala Robert DeNiro, Tommy Lee Jones och Morgan Freeman att spela Max, Duke respektive gangstern Reggie Fontaine. Imponerande, men räcker det?

Nja. Visst blir det lite småcharmigt stundtals, men det är verkligen en bagatell till film. Faktum är att jag mycket hellre hade sett “Killer Nuns”, speciellt efter att ha sett den fejkade trailern till den under sluttexterna.

Betygsmässigt pendlar filmen mellan en tvåa och en trea, men jag kommer vara snäll och ge den det högre betyget, mest för att jag inte hade tråkigt. Märk väl att det är en relativt svag trea.