Waterworld

• Svensk titel: Waterworld
  • Originaltitel: Waterworld
  • Speltid (min): 130
  • Release (Blu-ray/DVD): 1999-10-09

Kevin Costner hann medverka i 17 filmer innan han fick sitt verkliga genombrott. Visst hade han spelat med i filmer som ”Bull Durham”, ”Silverado” och ”The Untouchables”, men hans verkliga grand slam kom i form av ”Dansar med vargar” 1991.

Kevin ville göra en film om den verkliga Wilda Western och lyckades producera, regissera och spela huvudrollen i filmen som kammade hem hela 7 st Oscargubbar och en helvetes massa andra priser runtom jorden. Och man måste medge att lille Kevin gjorde sig förtjänt av dessa hedersbetygelser. Man började också anse att han är en riktigt duktig filmskapare.

Men som så många gånger innan, då ett alltför stort ego tillåts härska, tappade Costner greppet och började medverka och producera en himla massa episka filmer med sig själv i huvudrollen. Tätt duggade bl.a. ”JFK” (intressant men otillåtet spekulerande och låååång), ”Robin Hood: Price of Thieves” (ungefär den sämsta av alla RH-filmatiseringar), ”Bodyguard” (herreminjee!) och ”Wyatt Earp” (nästan intressant, men Tombstone med Kurt Russel samt en massa lösmustascher tog potten det året). Kevin Costner hade blivit för präktig för sitt eget bästa.

Nu behövde han en film som skulle återkalla storhetstiden och den tiden skulle framkallas av Waterworld. Han kallade på regissören Kevin Reynolds och började planera en film baserat på ett manuskript om en vattenfylld jord där ett fåtal människor lever på konstgjorda atoller och där sand och mylla är det värdefullaste som finns. Förutom sötvattnet. Bland alla dessa vattenmänniskor florerar sedan ett rykte om att det finns faktiskt lite land kvar och så har vi oss en story.

Kevin själv spelar en sjöfarare som inte är som alla andra. Man kan nästan tro att han spelar ett större svin än någonsin innan (vilket vore bra) men dessvärre är han även i denna film så väldigt präktig och heroisk. Nåja, allt för underhållningens skull. Costner kom dock att visa upp en fysiskt krävande prestation i en film som är visuellt hisnande. Trots att nästa hela filmen spelar sig på eller under vatten, är vyerna vackra och bildspelet angenämt att titta på. Visserligen är skådespelarna, inklusive Costner, träiga men i en äventyrsfilm som denna spelar det föga roll. Vi kan ju i alla fall glädjas åt att Dennis Hopper gör (igen) en formidabel skurkroll och räddar en stor del av det annars korkade skådespeleriet.

Costner och Co. var hårt beprövade under inspelningen av filmen. En storm förstörde stora delar av kulisserna och hjälten själv hamnade i bråk med regissören Reynolds. Det säga att Reynolds bad Costner dra åt helvete… eller var det tvärtom? Nåja, Kevin C själv avslutade filmen och det gjorde ju inte hans skådespelarinsats speciellt anspråkslös. Dessvärre ville herr C visa upp en lika massivt heroisk och episk sida av sig som han gjorde i ”Dansar med vargar”. Inte bra!

Då storyn är tunn och skådespelarna nästintill stickfigurer… vad kan då slutresultatet bli? Faktiskt ganska bra, tycker underskrivne. Waterworld är trots dessa nämnda egenskaper en riktigt roande och fartfylld film som stillar såväl actionfantasternas som de äventyrslystna åskådarnas sinnen. För hemmabioägare ger filmen en bra bild- och ljudupplevelse. Musiken i filmen av James Newton Howard är mycket bra och jag har faktiskt köpt Soundtracket för den sakens skull. Det usla manuset vägs upp av Reynolds/Costners snygga regi (som inte skäms i jämförelse med andra äventyrsfilmer), Dean Semlers vackra foto och en rätt aggressiv klippning.

Om inte allt detta vore nog, så måste jag nämna en speciell sak: Hjältens segelbåt! Där har vi något som får alla havsälskande seglare att dregla ymnigt. En sådan båt vill jag ha!

Då filmen hade premiär var den allmänna kritikeropinionen ganska enig. Waterworld är en orealistisk och ett dyrt epos om Kevin Costner som en halvfisk. En film som fick studiobossarna och revisorerna att slita i sina hårtofsar. En film som aldrig skulle tjäna in det den hade kostat (ca.180 miljoner dollar $$$). Ja, ja. Det är lätt att vara efterklok för i dagläge har filmen spelat in en nätt vinst på närmare 100 miljoner US$ och vad det gäller realism… hallååå! Film är ibland till för att få oss att trivas, att underhålla oss, att få oss att skratta och rysa! I vissa (många) fall får inte film vara realistisk! Den måste vara fantasifylld, annars vill vi inte se den! Om alla filmen vore realistiska, vad vore då livet?

Waterworld är en sevärd film! Det har jag att säga om den saken!