• Svensk titel: Måndag hela veckan
  • Originaltitel: Groundhog Day
  • Speltid (min): 97
  • Release (Bio): 1993-04-02
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-02-19
  • IMDb: Måndag hela veckan

Det finns filmer som blir stämplade som kultfilm redan innan den har premiär. Sen finns det filmer vars kultstatus dröjer på sig lite, men som klart och tydligt vilar över den redan från början. Bill Murray är enligt många inte så speciell, men han hör nästan till interiören vad gäller amerikanska komedier. Kanske aldrig riktigt erkänd, men han är ett namn och han har varit med längre än de flesta komiker inom området. De flesta komikers filmkarriär brukar oftast inte vara speciellt långlivade men det finns några namn som definitivt håller än idag. Dit hör bland annat Tom Hanks och Bill Murray.

Murrays absolut bästa huvudroll gör han i "Måndag hela veckan" (Groundhog Day, 1993) och denna film är en kultklassiker av rang. Jag såg den pånytt senast igår och jag skrattar fortfarande lika mycket. Kombinationen Murrays lysande minspel, ett utmärkt berättande och framförallt, en fullkomligt galen men genial idé, gör att filmen håller än idag och kommer att finnas med på min lista över de bästa komedierna, tillsammans med filmer som "När Harry mötte Sally" (som kanske är den bästa någonsin). En annan film värd att nämnas är den totalsågade "Hudson Hawk" (med bl.a Bruce Willis), av visa given en kultstatus som de flesta inte förstår och som fick dåligt mottagande både av kritiker och publik, men som är en av de absolut knäppaste filmer som gjorts. I rätt sinnesstämning kan jag skratta halsen hes när jag ser den. En film som kanske är till för att missuppfattas.

Dessa två filmer är egentligen så olika som de kan bli. Medan "När Harry mötte Sally" vinner på ett lysande manus är "Måndag hela veckan" en vinnare på grund av en knäpp idé som genomförts med bravur av både skådespelare och regissör.

Hela den pyskologiska biten med att fastna i en och samma dag illustrerar Murray ypperligt. Den redan lättirrieterade huvudpersonen som tvingas iväg på ett riktigt tråkigt jobb och som plötsligt fastnar i en enda dag, dagen som han egentligen hatar, vägrar först att finna sig i detta öde. Men ju längre tiden går (!?) finner han nya vägar och ideér att ta vara på sin tid (!?) och utnyttjar den till varje sekund. Tills dess han inte orkar mer och badar tillsammans med pensionatets brödrost. Det blir en studie av en psykologi som egentligen inte finns eftersom det inte går att fastna i en och samma dag. Men vi kan tänka oss hur det skulle påverka människan. Och resultatet är lysande, makabert, galet, roligt och även tämligen svart.

"Måndag hela veckan" är utan tvekan vår tids stora komediklassiker som man antingen älskar eller hatar. Vid förta titten kanske den är en kul film, men det är när man läser filmen och ser den igen, som man ser de verkliga pärlorna. Var det ett tag sedan du såg den, gör det igen och njut. Det är den värd.