Billy Elliot

• Svensk titel: Billy Elliot
  • Originaltitel: Billy Elliot
  • Speltid (min): 106
  • Release (Bio): 2000-12-22

Det är lätt att tro att "Billy Elliot" är en komedi i stil med "Allt Eller Inget" men där tar ni fel. Detta är en film som är mycket mer dramatisk än så, faktiskt lite för dramatisk för sitt bästa vilket blir dess fall. Trots fina rollinsatser från både Jamie Bell och Julie Walters så är detta en tråkig film. En film som man sett förr fast då mycket mer nyanserad och välberättad.

Handlingen har sin plats i mitten av åttio-talet. Det är gruvstrejk i den lilla nordengelska staden och invånarna får vända på vartenda öre. Det enda som blir över hos familjen Elliot är ynka femtio pence som går till yngste sonen Billys boxningslektioner. Med förhoppningen att han en gång ska bli så bra att han kan lämna deras dystra vardag. Fast han upptäcker tämligen fort att han inte har någon framtid inom sporten och ansluter sig istället i hemlighet till Mrs. Wilkinsons balettskola som tränar på samma ställe.

Det märks att Billy Elliot är en debutfilm trots att regissör Daldry tidigare regisserat en ansenlig del teater under sina dar. Det riktiga handlaget finns helt enkelt inte där. Ibland kan tempot vara lagom och bra men för det mesta går det för långsamt och då tänker jag främst på det utdragna slutet som kunde trimmats med en dryg kvart. Men visst finns det ljuspunkter. Jamie Bell är helt underbart bra i rollen som Billy, här kan man definitivt inte ana att det rör sig om en debut. Det luktar både Oscarnominering och fortsatt lysande karriär i stil med Christian Bales dito. Valet av musik är också väldigt bra. Som när Clashs WLondon CallingW sprids i salongen och man för en sekund glömmer allt annat, stiligt.

Billy Elliot är ingen ny Allt Eller Inget som den maknadsförs som. Utan mer en snegling åt det hållet, uppvägt med en bra bit Ken Loach-plagiering. Men visst det håller ända fram till sista halvtimmen... då tempot blir alltför slött och man tappar allt intresse för historien. Hyr hellre tre andra brittiska filmer som just Allt Eller Inget och lägg därtill "Mitt Namn är Joe" och kanske "Felicia's Journey".

Andreas Olofsson