I samlarens spår

• Svensk titel: I samlarens spår
  • Originaltitel: Bone Collector, The
  • Speltid (min): 114
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-08-08

The Bone Collector är en film som man gillar eller hatar. Jag hör till den första kategorin men vissa av mina vänner menar att den har plagierat för många bra och originella filmer som anspelar på samma tema.

Dock vill jag påstå att denna film har vissa kvalitéer som inte nödvändigtvis saknas i de andra, men som fungerar mycket bra i denna. Man har jämfört The Bone Collector med Se7en och med Silence of the Lambs. I fall att man måste jämföra filmen med dessa eminenta ”förlagor”, så drar den det kortaste strået, men om man nu vill se filmen som en enskild thriller så är den värd alla pengar man spenderar på DVDn.

Denzel Washington blir bättre för varje film och här spelar han en totalförlamad polis med en önskan om att han snart får sin väntade dödshjälp. Innan han och den gode doktorn hinner skrida till verk kontaktas han av den forna arbetskamraterna som vill låna hans briljanta sinne för detaljer och utredning. Motvilligt blandas han in i en härva med en sadistisk seriemördare som gäckar honom och hans sällskap. Alltid steget före och alltid mycket grym mot sina offer.

En annan som dras motvilligt in i utredningen är den lilla söta konstapeln som hittar det första offret och gör misstaget att göra en grundlig brottsplatsundersökning innan de riktiga poliserna kommer. Herr Washingtons karaktär beslutar sig för att använda denne polisflicka som sina ögon och öron. Det riktiga frågan är nu: Är den lame polisen lika sadistisk som den han jagar? Vänta och se!
Nåja, damen spelar av Oscarvinnaren Angelina Jolie på ett sätt som inte skulle generera ens en nominering i Arkansas Hillbilly Film Festival. Annat är det med Denzel som är, som sagt, mycket duktig. Ed O’Neil är med på ett hörn och det är ett nöje att se honom spela något annat än Al Bundy, fast i den rollen är han ju också suverän. Dumskallen av stora mått (det ska alltid finnas en sådan) spelas av Michael Rooker. I det stora hela är skådespelarensemblen väl vald.

Phillip Noyce är mannen i registolen. Vad han kan, är att göra spännande filmer. Inte speciellt fin i kanten, men alltid hyfsat effektiv. I denna rulle kan man dessutom se några rätt häftiga kameraåkningar. Inte alls fel!
Manuset har vi läst och sett i många filmer förut, men även den fyller sin funktion och är bitvis förskräckligt spännande. Den stärks av Dean Semlers snygga foto och den gubben har varit med om ett antal av de häftigaste fartfilmerna på 80- och 90-talet.

Utan att vara den ultimata filmupplevelsen genom tiderna är The Bone Collector en bra spännande film utan speciella ambitioner. Väl värd slantarna.