Vägen ut

• Speltid (min): 105
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-05-25

Daniel Lind Lagerlöfs regidebut måste först av allt understrykas, är en mycket lyckad sådan. Jag har aldrig varit med om att dela biosalong med en spontanare biopublik. Under filmens gång hördes ideligen visslingar, heja-rop och små spontanapplåder. Och det är ett mycket gott betyg. Vägen ut är en bra och underhållande film. Den är inte helt olik den brittiska Allt Eller Inget (The Full Monthy). En grupp "losers" börjar från botten, kämpar sig fram mellan motarbete och konflikter för att slutligen göra en succé på scenen.

Men det finns också en hel del som skiljer dem båda åt. Underhållningsvärde har de båda men sen är det stopp och de går två skilda vägar. Det jag saknar i Vägen Ut är tyngden och själen. Kanske skulle man ha koncentrerat sig mer på djupheten i gestaltningen av de olika karaktärerna och genom det, få bort den ytlighet som präglar filmen. All karaktärer hålls på samma nivå vilket gör att det inte krävs så mycket av oss som publik. Vi ser den och gläds med deras framgångar utan att behöva använda vår tankeverksamhet.

Björn Kjellman är en lysande skådespelare i vanliga fall men hans insats i Vägen Ut är ingenting att prisa och lovorda. Däremot finns det en hel del andra lovande skådespelare som efter detta borde lyftas upp mot skyarna. Det är gruppen bakom Kjellman som man minns bäst.

Vägen Ut är en bra film. Men det vore konstigt att säga att det är en bra svensk film, för Vägen Ut känns på något sätt inte svensk. Upplevelsen av att det är en svensk version av t.ex. Allt Eller Inget stärker intrycket. Vi har sett det förr, kanske inte på svenska, men på engelska. Vägen Ut kommer kanske inte skörda guldbaggar men publikens hjärtan kommer den att vinna och det är kanske ett betyg bättre. Och det är den väl värd.