Species 2

• Svensk titel: Species 2
  • Originaltitel: Species 2
  • Speltid (min): 89
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-11-28
  • Tagline: It's Mating Season.... Again

Ingen välkomnar den nya vågen av skräckfilmer mer än undertecknad. Vi har de smarta, ironiska bidragen i form av Scream 1 och 2 och vi har de mer traditionella som Jag vet vad du gjorde förra sommaren och Alla helgons blodiga natt- 20 år senare. Men precis som på 80- talet så kommer skräpet smygande och luckrar upp genren och smutskastar det som ger skräckfilmen ett gott namn. Resultatet på 80- talet: Skräckfilmen dog ut. Därför behöver vi inte filmer som Species II.

Låt mig tala i klarspråk: Species II är skit. Uppföljare brukar inte vara så lyckade, men denna rulle är inget annat än en ren kalkon. Där första filmen kändes hyfsat fräsch och kombinerade sex, skräck och bra spänning med läckra aliens av mannen bakom just Alien- filmerna, H.R. Giger, så känns uppföljaren desperat och korkad. Bara storyn gör att man tar sig för pannan.

Monsterbaben Sil, som ju gick åt i första rullen, har återskapats genom kloning och heter nu Eve. Samtidigt som experiment görs på henne, skickas en grupp astronauter till mars. En av männen, en senatorson, blir smittad av utomjordiskt DNA och väl på jorden börjar han ragga upp kvinnor för att skapa en armé av Speciesar. Snart blir Eve medveten om att hon inte är ensam... Snacka om krystad och korkad historia!

Michael Madsen som var med i ettan och är en bra skådis, eller åtminstone HAR varit, går omkring som en zombie och verkar mest vantrivas. Han slänger ur sig one-liners som faller platt till marken. Man blir lite ledsen. Faktum är att alla skådisar i filmen verkar undra vad de gör i den här soppan.

Visst är det splatter ibland och effekter man förväntar sig, men vi har sett allt förut och inget är speciellt bra utfört heller. Spänningen är lika med noll och det finns knappt en scen som höjer Species II över D- eller E-filmsträsket. Hade det inte varit för snygga och tuffa Henstridge skulle jag knappt stå ut. Som grädde på moset planteras ett frö för en tredje film. Jag säger bara: Snälla...

Göran Skoglund