Bourne Identity, The

• Svensk titel: Bourne Identity, The
  • Originaltitel: The Bourne Identity
  • Release (Bio): 2002-10-18
  • Release (Blu-ray/DVD): 2003-03-19

Om man tycker om att gå på bio på Irland finns det en del biografer som har månadskort. Du betalar 15 euro (ca 135 sek) och sen kan du gå på bio hur mycket du vill under en månad. Hur bra är inte det då på en skala?! Och inte nog med det, när du väl sitter i biosalongen så finns det en dryckeshållare i biofotöljen. Hur bra är inte det då på en skala?! Till sist, du betalar sällan mer än 60 sek for din biobiljett. Är du student kan du komma undan med 45 sek... Hur bra är inte det då?!!

Om man nu tycker om bio och vill uppleva lite roligheter som spektakulära biljakter i Paris, något som förmodligen aldrig gjorts tidigare i en kaliber som i denna rulle, ska man definitivt gå och se "The Bourne Identity". Den på ett i filmbranschen bananskalsinhalkande Matt Damon är kanske inte den mest begåvade skadespelare jag vet, men han överraskar betydligt under actionscener i Matrix-klass. Annars är han som vanligt. Gullig och barnslig. 2000-talets Ralph Macchio ("Karate Kid"). Även om Damons insats känns tämligen medioker, så är det så mycket annat som gör att filmen är värd att se. Regissör Doug Liman skapar en tät thriller som inte någonstans tappar tempo eller grepp. Snabba klipp, precis där de ska vara, ovanliga miljoer och ett annorlunda nyttjande av ljudeffekter och musik (superkända DJ:n Paul Oakenfold har ett finger med i spelet).

"The Bourne Identity" är en klart paranoid film där ingen kan litas på. Damon vaknar upp efter att blivit upplockad av franska fiskare ur Medelhavet. Han minns ingenting, vem han är eller vad han är. Men även om sanningen tar tid på sig att komma fram, får publiken tillsammans med Damon uppleva hur små ledtrådar sakta men säkert visar sig. Publiken är lika förbluffad som Damon själv.

Mest sevärd är dock den redan historiska biljakten genom Paris gator. Jag kan bara hålla med mina kolleger. Bravo! Helt enkelt. Jag kan lätt bortse fran Damons alldagliga uppenbarelse och istället koncentrera mig på den spännande historia som spelas upp. Du behöver nödvändigtvis inte springa till biografen, men se den gärna. Ett lättare sätt att konsumera Robert Ludlum (författaren till boken med samma namn) på finns inte.

Jesper Isaksson