eXistenZ

• Svensk titel: eXistenZ
  • Originaltitel: eXistenZ
  • Speltid (min): 93
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-01-01

För den som har följt David Cronenbergs karriär kommer eXistenZ inte som någon större överraskning. Störst likheter har det nya verket med Videodrome, men även andra Cronenberg-alster som Crash och Naked Lunch dyker upp i huvudet när man ser eXistenZ.

Handlingen är rörig och bygger dessutom på vissa "mysteriemoment" så en rekapitulering vore både för besvärlig och för avslöjande för att genomföras här. I stora drag handlar det dock om ett dataspel som spelarna kopplar upp sig till via en direkt kabelanslutning till ryggraden. Detta gör det möjligt att få en totalupplevelse av spelvärlden, inklusive verklighetsförnimmelser som lukt och känsel. Tyvärr är det inte problemfritt att låta sig uppslukas av ett spel så fullständigt och bekymren börjar hopa sig direkt för de stackars hjältarna som mycket snart har mer att stå i än de kan hantera.

Det märks tydligt att Cronenberg vill bolla med vår verklighetsuppfattning. Han vill kasta karaktärerna hit och dit genom olika miljöer så att man till slut inte vet vad som är verklighet och vad som är spel. Detta lyckas visserligen, men tyvärr går han så långt att han kollrar bort sin egen kontroll över berättelsen också. Ett par hisnande stora logikhål sliter sönder manuset och gör att handlingen i stort blir ointressant och att hela leken med verklighetens gränser upplevs som en enda stor skrattretande fadäs.

Däremot lyckas Cronenberg på ett omedvetet plan, på det plan som normalt sett är hans medvetna; nämligen det absurdistiska. I Videodrome upplevdes hans bisarra värld av många mest som ett frosseri i äckliga specialeffekter. Även eXistenZ har stor äckelfaktor, men här är det gjort på ett sammanhållet, fascinerande och meningsfullt sätt. Man kan säga att fokuspunkten är det organiska och dess förhållande till det teknologiska och artificiella. Maskinerna är levande och människorna upplevs på många sätt som maskiner. Karaktärerna kopplar upp sig till "pods" gjorda av kött och blod och hamnar därigenom bland genetiskt framavlade djur (som är oerhört fint realiserade). Djuren kan ätas och resterna kan byggas om till vapen etc. Gränserna mellan biologi och teknik förvrids och blir diffusa och det är gjort på ett mycket intelligent och intressant sätt. På ett djupare plan är det skildringen av människans rädsla för sina skapelser som fascinerar och på ett ytligare är det den slående visuella konkretiseringen av det bilogisk-tekniska förhållandet.

eXistenZ är ingalunda en komplett film utan spretar istället åt en mängd olika håll. Det går dock inte att förneka att det är en härlig resa genom ovanliga miljöer och en klart egensinnig lek med svårgripbara ämnen som lyses upp extra av originell, fräsch regi och en ytterst funktionsduglig rollbesättning. Missa den inte.

Peter Wiholm