Hans och hennes

• Speltid (min): 92
  • Release (Bio): 2001-02-09
  • Release (Blu-ray/DVD): 2001-10-10

I efterhand har jag förstått att jag missade något stort i tv- serie- väg när Daniel Lind Lagerlöfs miniserie Bekännelsen gick på tv i vintras. Det är bara att hoppas på en repris eller att den ges ut på hyrvideo. Hur som helst så har i stort sett samma gäng som var inblandade där gått över till långfilmsformat och landat i den svenska myllan. Landsbygden. Hem till gården liksom. Lagerlöf, vars debut Vägen ut (1999) blev en stor publikframgång (har tyvärr inte sett den) är ett ungt löfte, född 1969, och i denna hans andra spelfilm känns han som den största konkurrenten till Lukas Moodysson om det just nu bäste svenska filmregissören.

Johan (Jonas Karlsson) är en ganska lat kille som gillar friheten med att vara på landet och jobba på sin fars bondgård. Även fast han inte drar in någon lön. Han lever lyckligt ihop med sin flickvän Anna- Karin (Johanna Sällström) som arbetar på ett daghem i byn. Allt går sin gilla gång och Johans pappa har planer på att lämna över gården och hela verksamheten till sin son, men Johan och Anna- Karin är inte helt nöjda med det upplägget. Först och främst vill de ha barn. Barn till varje pris och trubbel i paradiset uppstår när det visar sig att Johans spermier inte är dugliga…

Hans och Hennes lever mycket på Karlsson och Sällström. Själv har jag inte sett så förfärligt mycket med Jonas Karlsson, förutom något på tv någon gång och Tsatsiki- filmen, men har förstått att han är både populär och beundrad av framförallt unga tjejer. Men i den här filmen fattade jag allt snack om honom hela tiden. Han är fantastisk. Han är den mest intensiva blick jag sett på år och dar och hans bredd verkar vara enorm. Tydligen ska han vara suverän som cp- skadad i Livet är en schlager. Johanna Sällström blev jag knockad av i Daniel Fridells Under ytan. Filmen i sig var stundtals mycket bra, stark men något ojämn. Däremot knäckte Sällström. Hennes starka närvaro och starka spel gick rakt igenom tv:n och in i kroppen och skakade om. Sedan dess har jag lyckats missa henne i bl a Magnetisörens femte vinter, men hon är defenitivt någon att ha koll på i framtiden.

Men själva filmen klarar sig även på egen hand. Det är en underhållande, rolig, men också varm och romantisk historia där man engageras och bryr sig om karaktärerna. Miljöskildringen känns också äkta och vardaglig. Johan och Anna- Karin sliter med ekonomin, de betalar räkningar på internet och har skitiga och trasiga underkläder. De är inte speciellt vackra eller lyckosamma, de är bara två unga människor som försöker hanka sig fram i en liten bondhåla. Rollerna runt omkring Karlsson och Sällström är också bra. Från Moodyssons Tillsammans kommer Shanti Rooney och gör en lika bra insats här. Även Johans pappa Ralph Carlsson gör ett bra jobb, han slog igenom som pappa i Fucking Åmål och vaknade upp med en massa blod på sig i förra årets svenska skräckis – Sleepwalker. Den lokale mångsysslaren Dimitris, kallad Greken, spelas skönt och säkert av Michalis Koutsogiannakis. Han är mest känd för sin roll i Det nya landet. Hans och Hennes bör ses av alla som tycker svensk film fått sig ett uppsving de senaste åren och som vill se ytterligare en bra svensk film som visar på ett minst lika bra år som 2000 var.

Göran Skoglund