Cannibal Ferox

• Svensk titel: Cannibal Ferox
  • Originaltitel: Cannibal Ferox
  • Speltid (min): 93
  • Release (Blu-ray/DVD): 2006-09-28
  • IMDb: Cannibal Ferox

Tre universitetsstudenter far till Amazonas för att ta reda på om myterna runt kannibalism har någon förankring i verkligheten. Fast beslutna att hitta några av de minst utvecklade djungelstammarna och skaffa bevis för att de inte är, och aldrig har varit, kannibaler beger de sig djupt in i djungeln. När deras jeep går sönder fortsätter de till fots och stöter snart på två amerikaner, varav den ena svårt skadad. De berättar en skrämmande historia om hur de är jagade av kannibaler och snart är alla fem på flykt. Men djungeln är främmande territorium för dem och det dröjer inte länge innan de står öga mot öga med Indion-stammens jägare…

”Cannibal Ferox” släpptes året efter ”Cannibal Holocaust” och det är väldigt tydligt att regissören Umberto Lenzi försökt rida på framgångarna som Ruggero Deodato hade med sin film. Filmerna är väldigt lika varandra, både sett till handling och till utförande. Till och med vissa av skådespelarna återanvänds! Men där Deodato ändå arbetade med en viss finess verkar det som om Lenzi bara försökt att provocera publiken.

Precis som ”Cannibal Holocaust” blev ”Cannibal Ferox” totalförbjuden i många länder. Filmen förföljdes dock inte av samma snuff-rykten, vilket med största sannolikhet beror på att specialeffekterna är av betydligt sämre klass. Däremot valde Lenzi att slakta riktiga djur framför kameran, något som känns både onödigt provocerande och spekulativt. Just detta upprör nog lika många, om inte fler, idag till skillnad mot det fejkade våldet mot människor.

Problemet med ”Cannibal Ferox” är inte bara djurslakten, de dåliga specialeffekterna och den totala bristen på originalitet utan även det faktum att det mycket svaga försöket till att förmedla ett budskap inte alls går igenom. Faktum är att jag inte kan hitta mycket mer positivt att säga om filmen än att soundtracket på sina ställen har en härlig feeling av 70-talsporr och ärligt talat så räcker inte det speciellt långt.

Slutomdöme: Se bara den här filmen om ni känner att ni absolut måste se alla gamla kannibalfilmer som gjorts. Personligen rekommenderar jag att ni ser ”Cannibal Holocaust” istället, den är betydligt bättre. Betygsmässigt blir det en riktigt svag tvåa.

Tack till Njutafilms för recensionsexemplaret.