Femme fatale

• Svensk titel: Femme fatale
  • Originaltitel: Femme fatale

Brian De Palma är tillbaka efter några år i skuggan då han levererat mer eller mindre misslyckade filmer. Men den rutinerade regissören ger inte upp utan försöker sig på en storstilad återkomst. Han gör det snyggt, komplicerat och mycket vågat.

Under en filmvisning på Cannes filmfestival så träder in supermodell in på den röda mattan. Över sin smala kropp har hon inte många trådar utan bär istället ett klädsmycke värd 10 miljoner dollar. Laure Ash (Stamos) är där, också hennes kumpaner och dom tänker stjäla smycket genom en väl planerad kupp. Planen sätts i verk och fungerar, i alla fall för Laure som blåser sina kumpaner och sticker därifrån. Nu gör hennes kumpaner allt för att hitta henne samtidigt som hon måste försöka att leva ett normalt liv, trots att 7 år har passerat sedan kuppen.

Visst låter det som en vanlig thriller? Det är det också, till en viss del. Men De Palma erbjuder mycket mer än så och han har lyckats att skriva ett manus som både förför och är mycket stimulerande för hjärncellerna. Att han är duktig på det visuella borde ingen ha en tvekan om nu och i ”Femme fatale” finns det inga undantag. Men nu vågar han ännu mer, bildspråket är mer viktig än dialogen. Det bjuder på massor av detaljer som får tittaren att sätta igång en tankeverksamhet, att vilja veta mer utan att riktigt förstå något till fullo.

Det var länge sedan jag kände mig så intresserad och insatt i en thriller av det här slaget. Det känns som om man sett det hundratals gånger förut, men just då levererar De Palma något nytt och man sitter där ännu mer intresserad vart den här resan ska ta en. Uma Thurman var tänkt som huvudroll men hon hoppade av projektet av någon anledning. Lika synd som väl var det för Rebecca-Romijn-Stamos är faktiskt riktigt duktig. Inte bara i kroppsspråket…

Johan Lindström