• Originaltitel: Blade II
  • Speltid (min): 112
  • Release (Bio): 2002-05-08
  • Release (Blu-ray/DVD): 2002-10-30
  • IMDb: Blade 2

Det kommer att bli en bättre sommar än förra. Kanske vädermässigt, definitivt actionmässigt. Det luktade alltför mycket ”Mumien Återvänder” och mediokra pengakalas 2001.

I år är det annorlunda. Vi har ”Spindelmannen” som har slagit nya kassarekord på andra sidan havet. Den nya Star Wars filmen som har fått alla recensioner hittills att jubla. Spielbergs ”Minority Report” vars teasers skvallrar om superb underhållning. Men sommaren börjar med en uppföljare, den andra filmen om Guillermo del Toros succéfigur Blade.

Sedan vi såg Blade senast har han letat över hela världen efter sin mentor Whistler. När vi stiger in på biografen har han precis hittat honom och tar med sig den söndertorterade fadersfiguren hem igen. Det innebär dock ingen vila för Blade. Företrädare för vampyrerna, Blades naturliga byte, dyker upp och ber honom att ansluta sig till dem. En ny, starkare typ av blodsugare är på frammarsch och originalvampyrerna behöver hjälp av en stor svart kille som kan svinga ett svärd...

Problemet med första Blade-filmen är samma som med ”Swordfish” – de första 5 minuterna är så bra att resten av filmen hela tiden hamnar i skuggan av den lysande öppningen. Del Toro tar det försiktigare den här gången och sprider istället ut spänningen och slagsmålen i en jämn ström över hela filmen. Kanske lite för jämn ström. Ibland känns det som det kanske är lite för mycket actionnonstop och att något mer tid ändå borde ha lagts på ett lite fylligare manus.

Men det är en mindre anmärkning. Precis som att några få datoranimerade sekvenser ser lite väl... datoranimerade ut. Sammantaget är budgeten större, fajterna häftigare och scenerna fyndigare och blodigare. Till exempel hamnar Blade och hans nya vänner vampyrerna på ett disco likt det som inleder den första filmen. Stället kallas ”House of Pain” och gör skäl för namnet då folk dansar samtidigt som andra hånglar med rakblad i munnar, lekfullt skär upp huden kring varandras ryggrader och i allmänhet smaskar snällt på varandra. Ända till den nya rasen kraschar festen och allt blod inte flyter så vänligt sinnat längre.

Man får vad man vill ha.
En skön, solid actionrulle.
En sådan som är värd en stark trea.