One, the

• Svensk titel: One, the
  • Originaltitel: The One
  • Release (Bio): 2002-03-01

Jet Li försöker återigen att göra succé efter framgångarna med Romeo must die och Kiss of the dragon, denna gång i en science fiction, laddad med Kung fu sparkar och Matrix- effekter, och plus detta så är han inte bara en karaktär, han är 125 stycken.
För regin står James Wong som vi senast såg göra den något annorlunda skräckfilmen Final destination. Precis som när han försökte piffa lite nytt liv i skräckgenren så ger han sig här även i kast med science fictiongenren.

I The One finns det inte bara ett universum, det finns 125 stycken (kallat Multiversum) som alla existerar och lever i symbios med varandra, en slags dragningskraft finns världarna emellan. Alla har ett eget ”jag” som lever i dessa universum och att färdas genom världarna kan bara göras på bestämda tider, dessa tider och platser är hårt övervakade av multiversum- polisen.

Den onde Yulaw (Li) har en teori att om han dödar alla sina andra ”jag” i de återstående 124 universum så skulle han bli lika stark som Gud, han skulle bli oövervinnelig. Detta sätter han sedan i verk och börjar gå rundvandring för att ta död på sig själv och han blir starkare och starkare för varje offer. När han väl kommer till den sista Gabriel Law (också Li) som också han fått delat på de krafter som dem andra lämnat efter sig, så stöter han på problem. Polisenheten (som tror att om kraften världarna emellan rubbas för mycket så kan multiversum vara ett minne blått) ökar sitt tempo för att gripa denna brottsling och hans sista offer, Gabriel som är polis gör allt för att stoppa honom samt att övertyga sin omgivning att det finns två av honom.

Jet Li kan sparka snyggt, Jet Li kan om han har tur verka övertygande i någon scen men Jet Li kan inte hantera det amerikanska språket väldigt bra så därför har filmmakarna låtit hans händer och fötter fått talat istället i denna film, intressant värre…

The One är väldigt välgjord och med tanke på allt arbete som det lagts ner på att han faktiskt slåss mot sig själv så måste dem få en extra guldstjärna i kanten. Men trots några extremt snygga scener så är The One bara dum, manuset känns igen och det enda konkreta dem egentligen har att komma med är Jet Li som affischnamn (som uppenbarligen fungerar). Lis senaste film Kiss of the dragon var en positiv överraskning så man kan egentligen inte skylla på Li, han gör sitt jobb, dvs. han sparkar skiten ur allt och alla.

Regissören Wong är lite feg, han vågar inte vara annorlunda utan gör hela tiden det väntande vilket gör att ingen som helst entusiasm infinner sig. Visst är det snyggt när Li sparkar och slåss för fulla muggar men även där faller entusiasmen bort och man blir snart mättad. Dialogen är sorgligt nog som vanligt i den här sortens filmer väldigt stel och monoton.

Självklart så begär jag inte att manuset ska vara trovärdigt i den bemärkelsen att man ska tro på allt som sker, men när det inte finns någon som helst tillstymmelse till charm eller entusiasm så blir intrycket platt. Li har nu sin skara med fans och dem blir säkert roade, men jag som vill bli lite mer övertygad, jag får istället vänta tills nästa film eller springa och hyra Kiss of the dragon istället.

Johan Lindström