Million Dollar Hotel

• Svensk titel: Million Dollar Hotel
  • Originaltitel: Million Dollar Hotel, The
  • Speltid (min): 117
  • Release (Bio): 2000-04-14
  • Release (Blu-ray/DVD): 2001-02-07

Det är inte helt ovanligt med musiker som slår sig in i filmvärlden och nu har turen kommit till Bono från U2. Dock har han inte skrivit hela manuset utan antagligen hade det så många brister att Nicholas Klein fick fixa till det. Tyvärr har inte detta hjälpt särskilt mycket eftersom slutresultatet blev pretentiös tomhet.

I "The Million Dollar Hotel" blir vi presenterade för ett galleri knäppgökar som alla bor på ett skitigt hotell i södra Los Angeles. Huvudpersonen är Tom (Jeremy Davies), bästa vän till Izzy som just fallit ner från hotellets tak. Dessutom trånar han efter den prostituerade Eloise (en ointressant Milla Jovovich) som inte tycks vara det minsta smickrad över hans uppvaktning. In i smeten hamnar också FBI-agenten Skinner (Mel Gibson) för att fastställa om Izzys död var överlagd eller självförvållad.

De har inte gjort det lätt för sig och man får en känsla av att Wenders inte haft någon tro på filmen redan vid manusstadiet. Första timmen består i stort sett av en inre monolog, ramhandlingen har man tydligen inte varit särskilt intresserad av så den förlade man till bakgrunden. Wenders har helt enkelt inte tagit historien på allvar utan svept förbi hela uppbyggnaden. Det är först vid andra timmens början som det börjar hända saker men då lyckades konstigt nog manuset bli för dåligt för att ens tas på allvar.

Det största problemet är nog ändå att filmmakarna inte haft några större ambitioner med projektet. Varken mordgåtan eller kärlekshistorien ges någon tyngd vilket gjorde det totalt ointressant. Inte heller har karaktärerna fått ett uns av liv i sig. Enkla plattityder som tack och lov kapabla skådespelare fått ta tag i. Bäst är Stormare som Dixie, en man som hävdar att han var den femte Beatles-medlemmen. Han har verkligen satt huvudet på spiken vad gäller Liverpool-dialekten. Men det blir ändå inte roligt eftersom manuset inte finns där det behövs. För det mesta blir det ren läteskomik.

"The Million Dollar Hotel" påminner på många sätt och vis om ett internt skämt mellan filmmakarna. Något som vi andra inte ska förstå för att de ska kunna ha roligt. Nej, Wenders borde göra dokumentärfilmer som "Buena Vista Social Club" tills han får tag i ett manus lika bra som hans egen "Paris, Texas". Filmen blir ändå uthärdlig för att fotot är snyggt och man sitter hela tiden och väntar på Stormares nästa scen. Fast så ska det väl ändå inte behöva vara?

Andreas Olofsson