Det okända

• Svensk titel: Det okända
  • Originaltitel: Det okända
  • Release (Bio): 2000-10-06
  • Release (Blu-ray/DVD): 2001-02-21

Herreminjee och det dubbelt upp x 3! Jag har beskådat vad man kan kalla alla tiders märkligaste svenska film, Det Okända. Låt mig säga att jag och min medtittare, sambon, är uppriktigt skakade över denna erfarenhet som skickade skräckvibbar ner längs hela ryggraden och upp igen. Det kommer att ta år innan vi återhämtat oss efter denna förskräckliga 87 minutare ty så usel är den att det behövs en rejäl dos exorcism innan världen blir normal igen.

Filmens fodral är ungefär det bästa Det Okända har att erbjuda och det bara för att den är rätt komisk. Den innehåller bl.a. citat från olika tidningar och TV-program:
Aftonbladet skriver: ”På alla sätt bättre än den amerikanska succéfilmen (Blair Witch Project).” Nåja, med facit i handen är alla filmer bättre än BWP och det okända hamnar mitt i mellan just BWP och ”Phantom of the Opera” i Dario Argentos regi.
Plaza Man säger: ”Realism och ruggighet.” Om en skakig handkamera, extrema närbilder och en usel kvalité garanterar kvalité så då så… Om man syftar på dialog och manus så har man sovit genom filmen och vet knappast vad man pratar om.
Nöjesguiden menar att: ”Filmen skräms.” Visst gör den det. Två gånger.
Jupiter SVT 1: ”Var beredd på att den är lite äcklig.” Sant. Den är så dålig så man äcklas.
Kulturnytt P3: ”Underhållande.” Också sant! Fast filmen var så usel så måste man se den till slut för att förvissa sig om att den inte plötsligt blir bättre.
Filmkrönikan SVT 1: ”Bra skådespeleri.” Jämfört med BWP ja. Jämfört med tidigare nämnda operafilm ja! Jämför med det mesta av allt annat. Nix! Okontrollerat och hispigt.
Svenska Dagbladet: ”En riktigt ruggig stämning.” Inte en enda gång. Däremot om jag skulle ha varit en investerare och sett resultatet så kunde det ha blivit ruggigt värre stämning i äkta slasher-stil.

Jag måste erkänna dock att tanken bakom en äkta svensk horrorfilm är beundransvärd. Man ska satsa på annorlunda projekt, men man ska också förvissa sig om att okända organismer har trängt in i människan och förändrat denne sedan 20-talet. Vi har haft aliens, bodysnatchers och allehanda virus som petat in sig i folk och gjort denna… annorlunda. Därav känns idén bakom Det Okända så utlevad så det stinker om det. Vidare är det ingen bra idé att kopiera BWP:s handkamera och kornighet. Lika litet kan onödiga panoramabilder motiveras. Inte minst skulle man behöva en fast struktur i filmen och inte bara flamsa omkring som yra höns och tro att publiken går på allt skit man pumpar ut. Men lika väl gratulerar jag produktionsbolaget för att våga satsa på svensk skräckfilm. Nästa gång; Läs manus innan ni fixar finanser för filmen.

Att Det Okända hamnar här bland många mycket bättre filmer beror på att den har ambition som dessvärre misslyckas. Att man inte märkte det innan produktionen började är ett skrämmande under och att den överhuvudtaget biovisats är ett mysterium som Mulder och Scully kunde undersöka. Och dessa två ska jag nu se för att damma av chocken som Det okända gav mig.

© Janne Ahlgren