Cecil B. DeMented

• Svensk titel: Cecil B. DeMented
  • Originaltitel: Cecil B. Demented
  • Release (Bio): 2001-03-09

Kungen av dålig smak, mannen som på 1970- talet chockade biopubliken med Divine ätandes hundbajs och på 80- talet gjorde luktfilmen Polyester, slår till igen med spark mot "dålig filmsmak", mot Hollywood och mainstreamfilmen. Vi får följa terroristregissören och den smått galne Cecil B. DeMented (namnet kommer ju från en av första stora regissörerna som gjorde kolossalfilmer - Cecil B. DeMille) och hans crew i ett korståg mot den breda, kommersiella filmen. Melanie Griffith spelar Honey Whitlock, en Julia Roberts eller Demi Moore av idag och de tvingar henne att medverka i deras film, Raving beauty.

Filmgänget ger sig ut i verkligheten och drar fram som ett gerillagäng.
Kameran och vapen i högsta hugg när de rusar in på en biograf som visar Patch Adams och skriker; We are the ultimate bad review! och börjar skjuta och filma samtidigt. DeMented är ute efter att göra en anti- film, " movie to end all bad movies". Roligast är alla blinkningar till olika filmer och regissörer inom lågbudget, kult och alternativa filmer. Alla i filmgänget har tatueringar med namn på olika regissörer som Sam Peckinpah, Sam Fuller, Spike Lee, Gordon Lewis Hersch, Almodovar m fl. För att göra alla i filmgänget riktigt invigda och trogna uppdraget, brännmärks alla med sloganen Demented forever, vilket de skriker från och till som slagord. I grunden en ganska snäll och harmlös satir, som även sparkar in en del öppna dörrar och också slår mynt av klyschor runt independent- projekt. Men Waters är väl medveten om allt detta, han har gjort en kärleksfull och mycket underhållande actionkomedi som med glimten i ögat mobbar en industri som Waters är en del av och mer nu än någonsin. Och nog kan han fortfarande uppröra en och annan med sina filmer, även så här. Waters bästa på senare tid är Serial mom (1994), men Cecil är nog den mest punkiga och roliga sedan hans 70- talsfilmer.

Göran Skoglund