Bowfinger (Knubbigt Regn)

• Svensk titel: Bowfinger (Knubbigt Regn)
  • Originaltitel: Bowfinger
  • Speltid (min): 93
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-07-25
  • Tagline: The con is on.

Det var inte länge sedan vi bjöds på "Analysera Mera" som visade sig vara en av årets roligaste filmer. I den hittade vi skådespelare som Billy Crystal och bakom kameran stod Harold Ramis. Nu kommer ytterligare en toppkomedi, nämligen "Knubbigt Regn." I den hittar vi både Steve Martin och Eddie Murphy. I en tid när vi blir matade med filmer som ska vara roliga, fast bara är smaklösa så visar det sig att det är de gamla 80-talsnamnen funkar bäst.

I "Knubbigt Regn" få vi stifra bekantskap med b-filmsproducenten tillika regissören Bobby Bowfinger (Steve Martin). När han en dag får tag i ett manus med titeln Chubby Rain så blir han eld och lågor. Han bestämmer sig genast för att detta ska bli hans stora genombrott. Han lyckas få finansiering men bara om Hollywoods största stjärna Kit Ramsey (Eddie Murphy) ställer upp.

Självklart gör han inte det men Bowfinger, som lovat de andra i inspelningsteamet att de ska få arbeta med Kit, kommer på idén att filma Kit i smyg genom att låta skådespelarna gå fram till honom och säga sin repliker. Bowfinger stöter på problem först när skådespelarna ska bli intima med honom. Så han får tag i Kits bror, Jiff (Eddie Murphy igen), som aldrig ens sett en kvinnas bröst. Det visar sig att det kanske inte var så lyckat.

Det är skönt att se Steve Martin i komedier igen och att Eddie Murphy gör sin bästa roll under nittiotalet gör inte saken sämre. Det finns inte mycket att klaga över förutom några scener som aldrig blir så där roliga som det var tänkt. Däremot så finns det gott om scener som blir det. T.ex. ien scen ska Murphy springa över en motorväg i rusningstrafik vilket skulle kunna beskrivas som något av det roligaste som fångats på film i år.

Förutom att vara rolig så är filmen välregisserad. Det är veteranen Frank Oz ("Rivierans Guldgossar," "Ute Eller Inte") som står bakom kameran. Jag är väl en av de få som faktiskt inte tyckte att "Ute Eller Inte" var rolig. Mycket tack vare manuset och Kevin Kline som spelade bra men glömde bort att han skulle vara rolig. Nu har i alla fall Oz fått rätt på det hela med vältajmade scener och flera uppfinningsrika grejer, bl.a. hatten som medlemmarna av MindHead (en organisation i filmen som är en pik mot scientologerna) måste ha på sig.

Piken mot scientologerna är inte den enda i filmen. Här driver man med producenter, förhoppningsfulla kvinnor som kommer till Hollywood för att bli kända (lysande spelad av Heather Graham) och onödiga nakenscener. Dessutom så är Bowfingers kontor fyll med afficher som är parodier på gamla klassiker, bl.a. "Borta med Vinden."

Filmens budskap är rätt tydligt, man behöver inte en massa pengar och stora stjärnor för att göra film, bara ett brinnande intresse för att berätta en historia. Ett budskap som man berättar på ett bra och roligt vis. Det är nästan så att man vill se en uppföljare. Ska ni se en komedi i år så se "Knubbigt Regn" (eller "Analysera Mera").

Andreas Olofsson