Final Fantasy: The spirits within

• Svensk titel: Final Fantasy: The spirits within
  • Originaltitel: Final Fantasy: The spirits within
  • Release (Bio): 2001-09-21

Det finns inte bara ett Final Fantasy-spel. Inte heller två eller tre - faktum är att det inte dröjer allt för länge innan antalet når över tio. Och när en spelserie blivit så populär ligger en långfilm nära till hands.

Men filmen, kallad "Final Fantasy - the spirits within", skiljer sig något från många andra försök att göra film av spel - inte en skådis syns i bild och även om det är en datoranimerad historia är den ändå inte "datoranimerad". Blev det lite luddigt? Grejen är att det är på snudden att "Final Fantasy - The spirits within" lurar ögat att det faktiskt ÄR riktiga människor vi ser, och det är det som gör filmen till en milstolpe inom genren.

Tyvärr har jag spelat spelen för få gånger för att verkligen kunna jämföra historierna. Filmen följer iallafall den unga kvinnan Aki Ross som är en av de få överlevande människorna. Vår planet har nämligen fått besök av så kallade fantomer - onda andar från en annan planet som genom en lätt beröring skickar offret in i en säker död. Tillsammans med en trupp soldater ger sig Aki Ross in i kamp mot fantomerna.

Filmskaparna har gett sig i kast med en omöjlig uppgift: att få datoranimerade figurer att se ut som verkliga människor av kött och blod. Vi känner människoansiktet - och kroppen - så väl att en enda felaktig detalj eller rörelse krossar hela illusionen. Men här har man ett försök som heter duga. "Final Fantasy - The spirits within" är verkligen en fröjd för ögat. Bara det är ett skäl att se filmen. Miljöer, föremål, utrustningar, utomjordingar... Fantastiskt bra gjorda. Däremot är nog den gamle Dr Sid bäst. Han är så välgjord att man emellanåt måste titta extra noga för att verkligen vara säker på att han är animerad och inte en inklippt skådis.

Tyvärr tyngs filmen ned av den halvdana storyn. Idén med en förändrad värld med ovälkomna onda andar är mycket bra men utnyttjas inte på rätt sätt. Den onda kraften känns utspridd, transportsträckorna mellan actionscenerna är ibland alldeles för ointressanta och slutet känns inte särskilt tillfredsställande.

Jag vill dock inte kalla "Final Fantasy - The spirits within" för bottennapp. Absolut inte. Fast man har rätt att förvänta sig mer av innehållet när ytan är så fantastisk...

Jörgen Hansson