• Svensk titel: Dear Evan Hansen
  • Originaltitel: Dear Evan Hansen
  • Speltid (min): 137
  • Release (Blu-ray/DVD): 2022-03-07
  • Tagline: An honest and original story for the outsider in all of us.
  • IMDb: Dear Evan Hansen

Evan Hansen är en 17-årig pojke med svår social ångest. Till synes enkla saker som att beställa hem en pizza blir omöjligt då han personligen skulle bli tvungen att betala budet. Av sin psykolog har han fått uppdraget att skriva uppmuntrande och peppande brev till sig själv, för att försöka bygga upp sitt självförtroende.

När skolans problemelev nummer ett, Connor, norpar åt sig ett sådant brev som Evan precis printat ut tänker inte Evan mycket mer på det än att det var ännu ett jobbigt socialt möte. Men när Connor tar livet av sig hittas brevet, adresserat till Evan, i hans ficka och misstas för ett självmordsbrev.

Connors föräldrar kontaktar Evan. De visste inte om att Connor hade en vän, och vill mer än allt annat få höra från Evan hur de kände varandra, hur Connor mådde och så vidare. Desperat sökande efter samhörighet misslyckas Evan med att berätta sanningen utan börjar bygga upp en helt påhittad historia om hur de båda umgicks. Fler falska e-mail mellan de båda skapas och delas med Connors föräldrar, som blir både glada och sorgsna över att få veta mer om sin problemtyngda son. Det hela växer till enorma proportioner, men kan Evan hålla denna fasad uppe för all tid och evighet? Vad händer om sanningen kommer ut?

“Dear Evan Hansen” bygger på musikalen med samma namn som hade sin urpremiär 2015 och sedan gick på Broadway från 2016. Musikalen fick mycket beröm och vann även flera Tonys och en Grammy.

Självklart ville man föra över denna succé till filmmediet, men här gick det inte lika smärtfritt. Filmen möttes av en hel del kritik och anklagelser om bland annat nepotism. Det sistnämnda då Ben Platt, som spelade huvudrollen som Evan Hansen på Broadway, även fick spela samma roll i filmen (som hans far producerat). Ben Platt är duktig, inget snack om saken, men som 27-åring - som ärligt talat ser ut att vara 30+ - spela 17-åring lirar inget vidare. Han lurar ingen, om man säger så. Det är förvisso inte första gången man låter tonåringar spelas av äldre skådespelare, men nu är det 2022 och vi bör ha gått ifrån det.

Jag tycker det är svårt att sätta betyg på den här filmen. Jag pendlade mellan att bli helt gripen av Amy Adams och Danny Pino som Connors sörjande föräldrar som bara vill förstå varför deras son valde att avsluta sitt liv, till att bli förbannad på det närmast sociopatiska beteende som Evan stundtals visar (och det faktum att Ben Platt ser alldeles för gammal ut). Betyget pendlar under filmens gång mellan en stabil fyra och en svag tvåa, men hamnar till slut på en trea av det svagare slaget.