• Svensk titel: Tisdagsklubben
  • Originaltitel: Tisdagsklubben
  • Speltid (min): 102
  • Release (Bio): 2022-03-04
  • Release (Blu-ray/DVD): 2022-06-03
  • IMDb: Tisdagsklubben

Karin och Sten har varit gifta i 40 år. Lyckligt gifta tror Karin, men när hon får se ett komprometterande SMS i Stens telefon som pekar på att han varit otrogen konfronterar hon honom direkt, mitt under pågående fest för att fira just de 40 åren. Det bär sig inte bättre att Sten, som skulle demonstrera sina bergsbestigarkunskaper, ramlar av bara förskräckelsen och slår sig illa.

Med Sten på sjukhus försöker Karin hitta sig själv. De senaste 40 åren har hon ägnat åt att arbeta samt att passa upp på Sten och dottern, men inte låtit sig själv leva ut sina drömmar. Men när hon tillsammans med några väninnor börjar på en matlagningskurs, och där träffar kocken Henrik, väcks drömmarna åter till liv.

“Tisdagsklubben” är skriven av Anna Fredriksson, fritt efter hennes egen bok. Det är en ganska enkel och förutsägbar historia, men tillräckligt rolig och charmig för att hålla mitt intresse uppe under filmens gång. Med rutinerade namn som Marie Richardsson, Björn Kjellman och Peter Stormare i täten så bjuds publiken på ca 100 minuter lättsam underhållning, blandat med lite drama men aldrig så mycket att det tungt.

Jag är den första att erkänna att jag inte brukar uppskatta svensk film. Som filmland har vi en tendens att pendla mellan skitnödiga, pretentiösa alster och ren buskis, men sällan något där emellan som tilltalar mig. Den enda anledningen att jag över huvud taget kände till denna film och blev intresserad av den var att deltagarna i årets upplaga av “Sveriges Mästerkock” i ett avsnitt fick uppgiften att sköta catering till biopremiären.

Det är alltså mer eller mindre en ren slump att “Tisdagsklubben” blev sedd här hemma och recenserad här på Tellusfilm, men en rätt trevlig slump får jag nog påstå.