• Originaltitel: Stranger Things 4
  • Speltid (min): 788
  • Release (Streaming): 2022-05-27
  • Streamingplattform: Netflix
  • IMDb: Stranger Things 4

Recension - Streaming

Netflix måste-se-serie "Stranger Things" är tillbaka efter en plågsamt lång pandemipaus. Den fjärde säsongen är maxad, intensiv och definitivt värd att vänta på, visar det sig. Precis som vi hoppades på med andra ord.

För första gången delar den populära åttiotalsserien narrativet på tre stora fronter, vilket motiverar den aslånga speltiden. Vi har gänget som flyttat till Kalifornien där Eleven har svårt att passa in, varpå Mike snart hälsar på. Vi har ungdomsgruppen som stannade kvar i Hawkins där groteska övernaturliga mord börjar äga rum tack vare den nye motståndaren Vecna. Sedan har vi den forne sheriffen Hopper som försöker rymma från sitt ogästvänliga fängelseläger i Ryssland.

Jag gillar att mytologin utvidgas i Upside Down via Vecnas ursprung. Smarta vändningar. Jag uppskattar de äldre gästrollerna som kompetenta Paul Reiser (byråkraten Burke i "Aliens") och Robert Englund (slasherikonen Freddy Krueger i en massa "Terror på Elm Street"-filmer) står för. En härlig cast rakt igenom som engagerar och som vi (fortfarande) bryr oss om.

Shotgun-Nancy, rullskridsko-Eleven och walkman-Max får glänsa extra mycket i denna gastkramande säsong som letar sig in i de mörkaste av rädslor och mardrömmar. Kate Bush-klassikern "Running up that hill" används mycket effektivt när Max hamnar i värsta knipan. (Men vad hände med hennes handskrivna brev egentligen?)

Mastodontsäsongsavslutningen gör ingen besviken. Snyggt hur de syr ihop trådarna med pizzabilen, ryska fängelset och hemmaplan. Väldigt underhållande och spännande. Toppen att det finns gott om tid för samtal mellan alla dessa starka karaktärer. (Men nästan alla romanser stannar upp?) Tummen upp för cliffhangern som leder in i allra sista säsong 5. Betyget på säsong 4? Fem legobitar i näsan av fem möjliga. Igen. Otroligt att tvillingbröderna Duffer lyckas med full pott gång på gång! Man börjar bli bortskämd.