• Originaltitel: Belfast
  • Speltid (min): 98
  • Release (Bio): 2022-01-21
  • Release (Blu-ray/DVD): 2022-07-11
  • Tagline: No matter how far you go, you never forget where you came from.
  • IMDb: Belfast

Året är 1969. Buddy är nio år gammal och bor i ett lugnt område i Belfast tillsammans med sin storebror och sina föräldrar, samt farmor och farfar. Men när protestantiska lojalister börjar attackera katolska hem och affärer på Buddys gata vänds allt upp och ner. Konflikten i Nordirland är ett faktum, och även om Buddys familj är protestanter tillhör de inte lojalisterna, utan ser katolikerna i området som vilka grannar som helst.

Samtidigt som dessa två grupper ställs mot varandra har Buddy sina egna bekymmer. Som den söta flickan i klassen till exempel, hur ska han få hennes uppmärksamhet?

Kenneth Branaghs “Belfast” skildrar vardagen för Buddy och hans familj i svåra tider, och gör det med en enorm värme. Filmad i svartvitt (det är så snyggt!) och med en fin ensemble av skådespelare blir filmen ett rent nöje att se, allvaret till trots.

Buddy spelas av nykomlingen Jude Hill, och den grabben har sådan naturlig charm och närvaro! Han kommer gå långt, det är jag övertygad om. Föräldrarna spelas av Jamie Dornan och Catríona Balfe, och farföräldrarna spelas av de utomordentliga Ciaran Hinds och Judi Dench. Scenerna med de sistnämnda är helt fantastiska, och jag hade mer än gärna sett en långfilm bara med de två. Underbart!

Jag vet inte riktigt vad jag hade för förväntningar på “Belfast”. Jag hade inte läst något om den innan, och kombinationen Belfast, Branagh och svartvitt kändes inte helt pepp. Men oj vad fel jag hade. Det här är en riktigt bra film, vars enda svaghet möjligtvis blir att den kanske inte visar riktigt hur illa det var i Nordirland under den här tiden. Men det är en petitess i sammanhanget.

Rekommenderas!