• Originaltitel: Don't Worry Darling
  • Speltid (min): 123
  • Release (Bio): 2022-09-23
  • Release (Blu-ray/DVD): 2022-12-22
  • Tagline: Are you ready to live the life you deserve?
  • IMDb: Don't Worry Darling

Det är 50-tal, och det unga paret Jack och Alice lever lyckliga i det lilla idylliska industristaden Victory i Kalifornien. Alla män i staden arbetar på Victorys högkvarter, medan kvinnorna lever hemmafruliv. Men Alice börjar så smått misstänka att det är något fuffens på gång. Kan allt verkligen vara så perfekt och mysigt hela tiden, eller är det något som Victory försöker dölja?

“Don’t Worry Darling” är klassad som en dramathriller, och det stämmer bra in på verkligheten. Den är regisserad av Olivia Wilde och har Harry Styles och Florence Pugh i huvudrollerna som Jack och Alice. De namnen, kombinerat med den mjuka titeln och filmaffischen med Jack och Alice i en öm omfamning fick nog både en och annan potentiell biobiljettsköpare att avfärda filmen som en “chick-flick” och välja något annat. Det är synd, för detta är verkligen inte en “tjejfilm”.

Bättre beskrivningar av filmen skulle innehålla ord som “spännande”, “rolig” och “stundtals skrämmande”. Den är dessutom förbannat snygg att titta på.

Harry Styles är bra i rollen som Jack, och visar att han är mer än en snygg flickidol. Han är dock inte i närheten lika bra som Florence Pugh, som fullkomligt äger filmen från allra första stund.

Men:

Allt det positiva ovan hjälper inte när filmen är så förutsägbar. För det kan väl inte bara vara jag som listade ut filmens stora twist efter en kvart? Detta är för mig filmens största svaghet, och i vanliga fall hade jag inte kunnat ge ett högre betyg än en tvåa. Jag kommer dock höja det till en trea, och det är helt och hållet på grund av Florence Pugh.