• Originaltitel: Furiosa: A Mad Max Saga
  • Speltid (min): 149
  • Release (Bio): 2024-05-22
  • Release (Blu-ray/DVD): 2024-08-22
  • Tagline: Fury is born.
  • IMDb: Furiosa: A Mad Max Saga

Som liten blev Furiosa kidnappad och bortförd från The Green Place of Many Mothers och förd till den onde Dementus. Hennes mor gjorde allt hon kunde för att försöka rädda henne, men lyckades inte. Furiosa ägnade hela sin uppväxt åt att skaffa all kunskap och träning hon behöver för att en dag kunna krossa Dementus och återvända till sin riktiga familj. Men världen är emot henne…

När “Furiosa: A Mad Max Saga” mottogs för recension insåg jag att det var dags att ta tag i gamla skulder. Det är nu nio år sedan “Mad Max: Fury Road” hade premiär, en film jag köpte direkt vid bluraysläppet men som sedan blev liggandes på hyllan. Många hyllade den, men lika många tyckte att den var riktigt usel. Oavsett vilket kände jag att nu var det dags att se den, som en uppvärmning för “Furiosa”. Jag kan se båda sidor, den var å ena sidan helt fantastisk visuellt sätt, med spektakulära stunts och en Charlize Theron i högform. Tom Hardy, ja han var väl också där antar jag. Rent storymässigt hade den inte mycket att komma med, och jag kommer nog inte minnas mycket mer av filmen än den eldsprutande gitarren.

“Furiosa” utspelar sig före “Mad Max: Fury Road”, och det är alltså en yngre upplaga av titelfiguren vi får följa. Därför är inte Theron längre med, men istället får vi en enastående Anya Taylor-Joy som fullkomligt äger varenda bildruta hon är med i. Då har hon ändå tuff konkurrens av Australiens storslagna, vackra och samtidigt skräckinjagande natur som spelar en minst lika stor roll i filmen. Som den onde Dementus ser vi ingen mindre än Chris Hemsworth, stoltserandes med sin australiska accent och en lösnäsa av formidabel sort. Han verkar stormtrivas i rollen.

Precis som föregångaren är det en visuellt tilltalande film med massor av häftiga stunts. Handlingen är inte lika viktig, men nog tycker jag att denna är bättre än “Fury Road” i alla fall.