• Originaltitel: The Fall Guy
  • Speltid (min): 126
  • Release (Bio): 2024-05-01
  • Release (Blu-ray/DVD): 2024-09-09
  • Tagline: The stuntman becomes the hero.
  • IMDb: Fall Guy, The

Stuntmannen Colt Seavers lever livet. Han är förbannat duktig på sitt jobb, är eftertraktad i branschen som stunt double för filmstjärnan Tom Ryder och har en lovande romans på gång med filmfotografen Jody Moreno. Men en otäck olycka sätter käppar i hjulet för både arbete och privatliv och efter en lång konvalescens arbetar Colt nu med att parkera bilar åt restauranggäster. En dag blir han uppringd och erbjuden ett nytt stuntjobb. Colt tackar nej, ända tills han får veta att det är Jody som specifikt har frågat efter honom som stuntman till sin regidebut, scifi-filmen “Metalstorm”.

Cody beger sig till inspelningen och gör sina första stunts, bara för att upptäcka att Jody inte alls vill ha honom på plats, eller med honom att göra över huvud taget. Istället är det producenten Gail som vill ha Colts hjälp. Det visar sig att Tom Ryder hamnat i trubbel, och Gail vill att Colt hjälper honom. Men det är inte så enkelt som det låter…

“The Fall Guy” är löst baserad på en TV-serie från 80-talet med samma namn. Den har tydligen visats på TV4 under titeln “Stuntmannen”, men jag har inte sett ett enda avsnitt. Jag har dock varit fullt medveten om att serien finns, då den är flitigt återkommande i diverse popkultur.

När “The Fall Guy” hade biopremiär var förhoppningen givetvis att den skulle dra massor av folk och därmed “stoppa biodöden”. Tyvärr blev så inte fallet, utan det blev en ekonomisk flopp trots hyfsade recensioner. Det är lite synd, för det är ändå en rätt underhållande film, trots viss brist på originalitet och en story som ärligt talat är i det tunnaste laget. Det som räddar filmen för mig personligen är dels alla dessa härliga stunts. Jag menar, gör man en film om en stuntman är det viktigt att det är många spektakulära praktiska stunts och där blir man verkligen inte besviken. CGI används på det absolut bästa sättet, genom att förstärka miljöer och sudda bort säkerhetsutrustning som linor osv. Det andra som lyfter filmen är förstås huvudrollsinnehavarna. Colt och Jody spelas av Ryan Gosling och Emily Blunt, två enormt charmiga skådespelare var för sig som dessutom funkar riktigt bra ihop.

Då och då händer det att jag önskar att jag kunde sätta halvpoängare här på Tellusfilm, för då hade det blivit 3.5 i betyg till “The Fall Guy”. Nu kan jag “bara” sätta en trea, men det är en stark sådan.