Monster's ball

• Svensk titel: Monster's ball
  • Originaltitel: Monster's Ball
  • Release (Bio): 2002-08-16

Titeln anspelar inte på de festligheter familjen Groteski, förlåt Grotowski roar sig med, utan Monster´s Ball är den tillställning engelsmännen hade för att fira av en dödsdömd. Familjen i fråga består av tre generationer kriminalvårdare, alla en gång anställda vid ”Death row” för att anordna avrättningar i elektriska stolen. Fadern, spelad av Peter Boyle, är en rasistisk, sexistisk och elitistisk sydstatare vars förakt mot allt och alla utom den vite starke mannen skadat både sonen Hank (Billy Bob) och sonsonen Sonny (Heath Ledger).

Inledningsvis får vi följa Hank och Sonny då de tämligen detaljerat och utförligt planerar avrättningen av en svart man, helt oväntat spelad mycket känsligt av Sean ”Puff Daddy” Combs, och dennes sista avsked till sin fru och barn. Som om detta inte vore nog inträffar ytterligare en rad familjetragedier vilka sedemera leder fram till ett mycket märkligt och starkt laddat relationsdrama mellan Hank och den avrättade mannens hustru.

Den svårt sargade och instabila kvinnan som förlorar sin man och inleder ett förhållande med hans bödel spelas av Halle Berry, första svarta kvinna genom tiderna att få en Oscar för bästa kvinnliga huvudroll. Inte för att hon är direkt dålig i rollen, men det säger en hel del om USA’s syn på svarta och akademins konstnärliga trovärdighet om ingen annan färgad skådespelerska under dess drygt 70-åriga historia förtjänat priset bättre. Anledningen till att just hon fick priset är en kombination av politisk korrekt röstning och oscars-juryns svaghet för roller innefattande schizofreni eller nervösa sammanbrott. Trots detta är det Halle Berrys helt klart bästa rollprestation, även om det inte säger särskilt mycket.

Billy Bob Thornton är som alltid lysande i rollen som mannen vars försök att frigöra sig från sitt förflutna inte visar sig vara så lätt. Det var även spännande att se nya hollywoodsnyggingen Heath Ledger i en liten men riktigt skitig och sjaskig roll.

Intrigen i filmen är egentligen inte helt trovärdig då alltför många sammanträffanden inträffar. Detaljerna och motsättningarna som för handlingen framåt kan ibland kännas väl utstuderade och slumpartade. Karaktärerna är även ganska grovt utmejslade, men på grund av Marc Forsters fingertoppskänsla i regin och skådelpelarnas mycket närvarande insatser blir det ändå väldigt gripande och övertygande. Tempot är långsamt och bilderna återhållsamma, vilket bidrar till djup hos karaktärerna samt en möjlighet till identifikation med de annars osympatiska protagonisterna. Forster kommenterar det amerikanska samhället på ett viktigt och insiktsfullt sätt och i kombination med en ganska vågad ton blir Monster´s Ball en mycket intressant, engagerande och rörande film.

Pär Linnertz