Prinsessan Mononoke

• Svensk titel: Prinsessan Mononoke
  • Originaltitel: Mononoke-Hime
  • Speltid (min): 128
  • Release (Blu-ray/DVD): 2012-03-07

Anime är hett just nu och det har det blivit bara de senaste åren. Kidsen springer till tidningsbutikerna och bokhandlarna och köper mangaböcker som aldrig förr. Samtidigt rasar asiaterna in på den västliga filmmarknaden och vi konsumerar mer asiatsikt av allt än någonsin. Alla dessa asiatiska influencer har sakta men säkert stregrats; från Pokemon och Akira (och kommer ni ihåg de där elektriska husdjuren alla ungar sprang omkring med i sina nyckelringar?) till hollywoodproducerade actionrullar signerade Tarantino. Idag ska alla slagsmål i filmer vara koreograferade av en asiatisk kampsportskoreograf och alla ska någon gång under filmen stoppa i sig sushi.

När Princessan Mononoke fullkomligt bedövade väst, var för de flesta Miyazaki Hayao, ett okänt namn. Endast de tidiga animefantasterna kände till den japanske mästaren. Miramax tog filmen till sitt hjärta och lät kända namn som Clare Danes och Billy Bob Thronton göra de engelska rösterna. Filmen blev en dundersuccé och början till en liten revolution. Drygt fem år senare slår Miyazaki Hayao knockout på mig och övriga kritikerkåren med sitt mästerverk Spirited Away.

Det hör inte till vanligheten att en regissör fixar två mästerverk efter varandra. Princess Mononoke är vare sig bättre eller sämre än Spritied Away. Den är helt enkelt lika mästerlig och magisk. Idag är tecknaren och regissören något av en hjälte hemma i Japan och det med all rätt. Hanns filmer präglas av en finurlig fantasi utan begränsningar och ett magiskt berättande som ingen annan kommer i närheten av. Varken Princess Mononoke eller Sprited Away är undantag.

Det onda ställs mot det goda men fokus ligger på människan och hennes natur -att hon är både ond och god. Den värnar om naturen och menar att människan måste börja ta ansvar för sin egen jord innan det är försent. Allt detta i ett paket med skinande guldpapper och bländande silversnören blir slutligen en film som varje lycklig ägare till en DVD-spelare måste ha i hyllan. Köp och bli förälskad!