Arkiv X - alla säsonger

• Svensk titel: Arkiv X - alla säsonger
  • Originaltitel: The X-Files
  • Tagline: The Truth is Out There.

Arkiv X

Året var 1993 och jag var sådär ung och naiv som man bör vara när man sätter tänderna i en serie som Arkiv X. Det var den första säsongen som släpptes och på förhand visste jag inte så mycket om den. Det svävade någon sorts mystik kring den redan då och detta var i kölvattnet av serier som Twin Peaks och V – som i och för sig kom tidigare än så.

Men det var dock samma genre - Science Fiction/Thriller/Mystik - bara det att den här var baserad på sanning. Okej, det var självklart tillspetsat för att ge en maximal upplevelse, men manusförfattarna hade fått ta del av FBI-filer som sedan länge varit gömda och glömda.

Det var i alla fall såhär jag upplevde det och PR-byrån som hade i uppdrag att skapa intresse kring serien lyckades uppenbarligen – och det med råge. Varje torsdagskväll satt jag tillsammans med miljoners miljoner världen över bänkade framför TV:n och svävade bort i det förbjudna. Vi fick alla en liten inblick i världen som ingen vet någonting om, men som alla så gärna vill ta del av – FBI:s och konspirationsteoriernas värld.

Säsong 1 håller jag fortfarande som min favorit och än idag undrar jag om det faktiskt inte kan ligga en uns sanning i vissa avsnitt. Jag vill tro det i alla fall.

Agenterna Fox Mulder (David Duchovny) och Dana Scully (Gillian Anderson) som genomgående är i fokus serien igenom är strålande. Så bra att jag nu inte kan se en enda film med dem utan att känna att de är seriöst missplacerade. De ÄR Arkiv X och inget annat och den där stämpeln som ingen skådespelare vill ha har tyvärr lämnat märken i båda deras pannor – tydliga sådana. Frågar du mig skulle serien avslutats bra mycket tidigare än vad den gjorde då de båda var märkbart trötta på konceptet när serien gick in på sin sluttamp (David byttes ut i säsong X – mer om det senare).

För er som inte sett ett enda avsnitt av serien kommer här en snabb genomgång av dess handling:
Mulder och Scully jobbar på en hårt ifrågasatt avdelning på FBI. De fall som inte kan förklaras med naturliga medel och logiska förklaringar hamnar på deras bord och det hela tenderar att bli mer mystiskt än det från början verkar.

Mulder är personen som tror på det övernaturliga och gärna ”går utanför boxen” när han söker efter de olika fallens lösningar. För att få en balans vägs hans, om man får säga det, naivitet upp av den i så fall, cyniska, Scully. Hon har en doktorsutbildning och ser och söker alltid efter en logisk förklaring – ofta i laboratoriet. Under seriens gång öppnas hennes ögon inför det paranormala och otroliga, trots att den vetenskapliga bevisningen, som hon själv tror så hårt på, saknas.

SÄSONG 1:

Här återfinns många klassiska avsnitt och många håller denna säsong som den starkaste. Kanske beroende på att fallen var varierande och att relationen mellan Mulder och Scully utvecklades? Det är också här man först får lära känna superskurken ”The Cigarette Smoking Man” och andra för serien betydelsefulla karaktärer.

Givetvis är pilotavsnittet något som bör ses av alla som vill sätta sig in i seriens grunder och förhållanden. Här introduceras de absoluta huvudrollerna, Mulder och Scully, och redan tidigt känns deras relation och samspel väldigt naturligt och underhållande. Man kan kortfattat säga att seriens allra första avsnitt satte ribban högt och lyckades sedan att hålla sig runt samma nivå, även om det finns skyhöga toppar och nästintill avgrundsdjupa gravar bland alla de 201 episoder som spelats in under åren.

Avsnitt nummer tre, ” "Squeeze", introducerade en mer skräckbetonad stämning i serien i och med den obehaglige Eugene Tooms som gillar att gå i idé i 30 år innan det är dags att vakna och snaska i sig människors levrar. Han har dessutom förmågan att ta sig in i omöjliga utrymmen, något som gör honom än mer otäck. Publikfavoriten Tooms återkom redan i avsnitt nummer 21 och tillsammans utgör dessa båda avsnitt en del av seriens allra bästa material.

Ett annat klassiskt avsnitt är ”The Jersey Devil” som handlar om en myt som säger att det ska leva någon typ av monster i skogarna kring New Jersey. Folk försvinner och hittas senare halvätna, med märken av människotänder.

Några kända ansikten har dykt upp i Arkiv-x under åren och först ut var den alltid lysande Brad Dourif i rollen som dödsdömde fången Luther Lee Boggs i avsnitt nummer 13 – ”Beyond the Sea”. I denna epsiod får man också lära känna Scully bättre genom hennes relation till sin nyligen bortgågne far. Hon kommer att få anledning att sörja fler familjemedlemmar under årens lopp, något som gör hennes karaktär mer levande och naturlig.

Betyg 5/5

SÄSONG 2:

Den första säsongen avslutades med ett beslut om att lägga ned de utredningar som betecknats som ”x-files”, något som får Mulder att tvivla på vad han egentligen håller på med och vad han ska tro på. I det första avsnittet av säsong 2, ”Little Green Men”, får han dock ett tips av en vän som gör att hans tro på utomjordingars skuld för hans systers försvinnande får sig en nytändning.

Det är tydligt att skaparna av serien medvetet varvat den komplicerade konspirationshistorien om utomjordingarnas inverkan på vår värld och de mer renodlade monsteravsnitten. I avsnitt 2 stöter Mulder och Scully på en mutation mellan någon slags blodsugande larv och en människa som lever nere i kloakerna. Speciellt en scen, där monstret gömt sig nere i en bajamaja, kan ge vem som helst obehag för att besöka liknande faciliteter i framtiden.

I avsnitt 5 dyker dubbelagenten Alex Krycek upp för första gången och tillsätts att hjälpa Mulder att få tag i Duane Barry, en f.d. FBI-agent som flippat ur och påstår sig bli antastad av utomjordingar. Historien fortsätter i avsnitt 6 där Barry kidnappar Scully och för henne till toppen av ett berg för att låta de stygga utomjordingarna ta henne som försökskanin i sina läskiga experiment, istället för honom själv. Scully försvinner spårlöst och till synes fick Barry som han ville. Men det dåliga medför något bra i och med att Walter Skinner, Mulder’s och Scully’s chef, bestämmer sig för att återinföra arbetet med de x-belagda filerna.

Scully dyker snart upp igen och har nu fått svårare att avfärda teorierna om utomjordingarnas existens och inflytande över vår planet. Kampen för att nå sanningen i den omfattande konspirationen når nya nivåer i avsnitt 16, ”Colony”, där en minst sagt häpen Mulder ställs öga mot öga med sin syster som han inte sett sedan han var pojke. I detta avsnitt ges man en djupare inblick i familjen Mulder och som senare ska komma att visa sig vara mycket mer inflytelserik än vad man tidigare känt till.

Säsongsavslutningen är en intensiv historia där Mulder tar hjälp av supernördarna ”The Lone Gunmen” för att komma åt filer som bevisar hans teorier om utomjordiskt liv. Scully ligger pyrt till hos sina överordnade efter att ha hjälpt Mulder lite väl mycket för hennes eget bästa och The Cigarette Smoking Man tar en alltmer aktiv roll i kampen om att tysta ned arbetet med att nå sanningen.

Betyg 5/5

SÄSONG 3:

Efter att ha snuddat vid utomjordiska krafter under de två inledande säsongerna så får Mulder och Scully äntligen mer påtagliga bevis att det faktiskt existerar. I de två inledande avsnitten, ”The Blessing Way” och ”Paper Clip”, ges ett större och mer spännande djup i konspirationerna då Mulder’s egen far på något sätt varit inblandad.

I avsnittet”D.P.O.”, dyker både Jack Black och Giovanni Ribisi upp i rollistan. Historien behandlar FBI’s utredning om ett flertal dödsfall till synes orsakade av blixtnedslag. Mulder har som vanligt en annan lite mer ortodox teori om vad som egentligen hänt.

Under säsong 3 introducerades episoder med en mer mörk och humoristisk framställning, t.ex. "Clyde Bruckman's Final Repose" och "Jose Chung’s “From Outer Space”. Även om Arkiv-X för de flesta handlar om mystik, spänning och övernaturliga händelser så genomsyras serien av en välgjord och hjärtlig ironi, främst mellan huvudrollerna Mulder och Scully.

Säsongens monsterasvnitt utgörs bl.a. av ett sjöodjur i "Quagmire" och en demonisk gargoyle i "Grotesque", där vi också får veta mer om Mulder’s bakgrund i och med att han ombedes att hjälpa sin mentor med utredningen kring de mystiska dödsfallen.

Betyg 5/5

SÄSONG 4:

Undet seriens fjärde säsong dök flera av hela seriens bästa och mest omtalade avsnitt upp. I den inledande episoden, ”Herrenvolk”, har man temporärt bytt ut det klassiska citatet ”The Truth is Out There” som annars alltid syns i introt. Istället står det ”Everything Dies”, något som den utomjirdiske bounty huntern tidigare yttrat till Mulder. Historien kretsar just kring konspirationen och en viktig medhjälpare i kampen om att få fram sanningen dör, men lämnar det mystiska tecknen ”SRSG” skrivet i sitt eget blod på golvet utanför Mulder’s lägenhet.

I avsnittet ”Home” stöter våra favortiagenter på hela seriens kanske ruskigaste figurer; en inavlad familj som lever avskilt på sin farm i Pennyslvania. De blir intressanta för en pågående utredning efter att ett nyfött barn med hemska missbildningar hittats nedgrävt. Denna historia var så ruskigt att det, som enda Arkiv-X avsnitt någonsin, fick stämpeln ”TV-MA”, vilket innebär att det inte är lämpligt för personer under 18 år. Fox Network, som låg bakom Arkiv-X i USA, valde till och med att inte visa detta avsnitt när serien gick i repriser just på grund av avsnittets störande innehåll.

Vill du veta mer om Mulder och Scully’s ärkefiende nr.1? Då är avsnittet ”Musings of a Cigarette Smoking Man” verkligen något för dig. Här får vi se hans bakgrund och hur han kommit att bli den han är. Bland många styggelser han kan hållas ansvarig för så kanske mordet på John F. Kennedy är den mest uppmärksammade.

Säsongsfinalen är högdramatisk då avsnittet ” Gethsemane” avslutas med att Mulder till synes dör och Scully insjuknar i den sjukdom hon fått efter att ha blivit bortförd i säsong 2.

Betyg 5/5

SÄSONG 5:

Den feme säsongen innehöll en fortsatt hög standard på avsnitten och tittarsiffrorna nådde sin absoluta topp. Avsnitten ”Redux” och ”Redux II” behandlar Scully’s dödliga sjukdom och, den fullt levande, Mulder’s kamp för att hitta det vaccin som ondingen Krycek har i sin ägo.

Scully får en mer framträdande roll i flera avsnitt och får dessutom veta att hon är mor till ett barn. I avsnitten ”Christmas Carol” och ”Emily” utvecklas denna historia och medan Scully försöker rädda sin dotters liv upptäcker Mulder barnets bakgrund och sensationella härkomst.

Ett fullgott monstavsnitt under säsong 5 är bl.a. ”Detour” där agenterna stöter på ett slags skogsväsen. ”All Souls” är en episod som uppmärksammades på grund av att Scully’s kristna tro ställs på ände i och med att en ung flickas grymma öde till synes härör till änglars existens.

Konspirationshistorien om utomjordingarnas existens är aldrig så uppmärksammad och påtaglig som under denna säsong. Mulder får kontakt med en kvinna, Cassandra Spender, som säger sig ha blivit bortförd av utomjordiska krafter. Hennes son Jeffrey Spender, som själv är FBI-agent, motsätter sig Mulder’s intresse i moderns påstådda upplevelser. Just Agent Spender skulle komma att få en både stor och viktig roll för hela serien.

I vanlig ordning är säsongsavslutningen intensiv och högdramatisk. Avsnittet bär det talade namnet ”The End” och syftar på den högst anglagda branden som ödelägger arkivet med alla filer som fått benämningen ”X”. I detta avsnitt träffar agenterna också på en annan viktig figur i serien; pojken Gibson Praise som verkar besitta onaturliga krafter.

Efter säsong 5 kom den hittills enda långfilmen byggd på serien; ”Arkiv X – Fight the Future” (1998). Handlingen tar hänsyn till de tidigare händelserna i serien och kan ses som en brygga mellan säsong 5 och 6.

Betyg 5/5

SÄSONG 6:

Ännu en gång återupplivas arkivet för de gåtfulla och oförklarliga fallen, som så framgångsrikt fått benämningen ”X-files”, i säsongsinledande avsnittet ”The Begining”.

Spänningen och mystiken kring den utomjordiska existensen når åter nya höjder när Cassandra Spender åter dyker upp och lägger alla korten på bordet. I avsnitten ”Two Fathers” och ”One Son” avslöjas familjeband som ingen kunnat ana och The Cigarette Smoking Man är tillbaka i högform.

Serien Arkiv X var till en början en serie om två FBI-agenter som utredde bisarra fall, men allt eftersom säsongerna gått, så har konpspirationshistorien fått ta större och större plats. De rena monsteravsnitten blev allt färre och ersattes istället av mer urflippade och humoristiska inslag såsom ”The Rain King” och "Arcadia" där Mulder och Scully spelar ett äkta par.

I säsongens sista avsnitt ”Biogenesis” bryter annars så starke Mulder ned mentalt och sätts in på en instution. Scully har under tiden stött på teorier om att livet på vår planet började med utomjordingar.

Betyg 5/5

SÄSONG 7:

Scully’s efterforskingar tar henne till Afrika och i efterföljande avsnittet ”The Sixth Extinction II: Amor Fati” återvänder hon hem till Washington bara för att finna Mulder bortförd av den stygge Cigarette Smoking Man.

Mulder är dock snart tillbaka och tillsammans med Scully inleds ett sammarbete med The Millenium Group. Chris Carter, mannen bakom Arkiv X, har ju även skapat serien ”Millenium” och det är även namnet på detta avsnitt där Lance Henriksen dyker upp som rollen Frank Black.

Även säsong 7 slutar med att Mulder försvinner, denna gång med ett rymdskepp i avsnittet ”Requiem”.

Betyg 4/5

SÄSONG 8:

I inledande avsnittet ”Within” får Scully en ny partner, Agent John Doggett, som ska hjälpa henne i sökandet efter Mulder. Spåren leder till Arizona och ett återseende av Gibson Praise – pojken med övernaturliga förmågor. I efterföljande avsnittet ”Without” kämpar Scully, Skinner, Doggett och Gibson mot den mystiske, utomjordiske mördaren som dykt upp flera gånger tidigare under seriens gång.

Efter dessa avsnitt var Mulder borta ur serien under 13 episoder och istället tog John Doggett hans plats bredvid Scully i arbetet med att lösa bisarra och övernaturliga fall. Även Agent Monica Reyes dyker upp under denna säsong och liksom Doggett blev hon mer eller mindre en av series huvudfigurer. Scully upptäcker också att hon är med barn och det råder stor osäkerhet om hur det hela gick till…

Mulder kom dock tillbaka i ett starkt avsnitt kallat ”Deadalive” där även Krycek fortsätter sin ondskefulla inblandning i konspirationshistorien. I och med Mulder’s frånvaro från serien började serien tappa både kvalité och publikens intresse, men i och med detta avsnitt var ordningen återställd, om än för ett kort tag.

Föga förvånande försvinner Mulder lagom till säsongsavslutningen och den höggravida Scully gömmer sig i rädsla för att hennes barn ska komma att hamna i fel händer.

Betyg 3/5

SÄSONG 9:

Mulder lyser med sin frånvaro och vi får istället i större utsträckning följa Dogget och Reyes i diverse monsteravsnitt och fall om seriemördare.

Serien hängde nu löst och den stora fanskaran försvann i och med att Mulder försvann som huvudperson i serien. Inget ont om skådespelarna Robert Patrick (Doggett) och Anabeth Gish (Reyes), men känslan i Arkiv-X hade gått förlorad även om Scully var med då och då.

Detta skulle komma att bli seriens sista säsong och som tur var fick den en mycket värdig avslutning. I avsnitten ”The Truth 1” och ”The Truth 2” är Mulder tillbaka och har ihjäl en man när han infiltrerar ett militärkomplex. Detta får följderna att han ställs inför rätta i en militärdomstol. Vittnen kallas och det blir ett och annat kärt återseende för de som följt serien.

I seriens självande sista minuter får vi veta hur det mesta ligger till och dessutom bevittna The Cigarette Smoking Man’s öde. Redan i år, 2008, kommer nästa långfilm om Mulder och Scully och rykten säger att den inte behandlar historien kring utomjordingarnas existens och förehavanden, utan mer inriktar sig på annan mystik...

Betyg 3/5

Per Wahlgren