• Svensk titel: Strictly Business
  • Originaltitel: The Big Kahuna
  • Speltid (min): 91
  • Release (Blu-ray/DVD): 2001-06-05
  • Tagline: Every sale begins with a smile.

Har du hört "Do you know the way to San Jose" ? Av Burt Bacharach - med Dionne Warwick ? Då vet du redan hur "the Big Kahuna" känns.

En kväll. Ett rum. Tre män. Som pratar. Låter kanske inte exakt som en upphetsande film. Vilket det inte heller är. Snarare fjäderlätt, avslappnat och översvämmande trivsam. Onekligen en rar stund i dessa tider av fallande bomber och högoktanigt dramatik som sprutar ut ur teven och biosalongen.

"the Big Kahuna" - i Sverige självklart omdöpt till obegripliga och intetsägande "Strictly Business" - är en film där tre smörjolje-försäljare hamnar i ett hotellrum i Wichita för att fånga den största fisken. Den största kunden av dem alla. The Big Kahuna, alltså.

Men det är en liten del av historien. Kärnan är de under, en dag och en natt, fritt flytande samtalen om lite av det här och några handfullar av det där. Ungefär som det brukade bli när två partners åkte ut till nästa brottsplats i "Uppdrag : Mord" och byte några högar ord om sex, död, att leva, att överleva, Jesus, whatever. Eller skrek till varandra på polishusets tak med hela Baltimore nedanför. Ibland blir det roligt som jag tror det brukar bli i Woody Allens filmer. Det är påminner rätt mycket om verkligheten, helt enkelt.

När nån helt plötsligt råkar öppna bröstet en aning för mycket och alla hänger på för att få lätta på något som har legat länge, samlat damm, och så gärna velat hoppa ut genom munnen. En del kommer ångra det dagen efter. Skyddsnäten är bortplockade. Det är konversationer som inte alltid leder nånstans på ett enkelt och klart sätt - vilket nästan alla filmkonversationer tråkigt nog brukar göra - utan ofta flyter omkring lika planlöst som gula gummiankor på vattenytan. Hmm.. jag tror du vet vad jag menar.

Nu har jag inte mycket mer att säga. Jag ska gå ut och lägga mig i den strålande Smålands-solen med en Budweiser och ett par av Will Leitchs Life as a loser krönikor. Grillar du inte eller spelar kubb ikväll rekommenderar jag att du och några vänner plockar upp den här plastkassetten. Bara Spacey, DeVito och de vässade replikerna är väl värda de där tre tiorna videohandlaren brukar vilja ha.

Att man sedan blir glad i filmens sällskap, att man för det mesta inte vill att den ska gå hem och att när den väl gör det säger HEJ DÅ ! med Baz Luhrmans kult-singel "Everybody´s free to wear sunscreen" är bara en bonus. Ett rosa paraply och ett DNA-format sugrör i din Casablanca. "the Big Kahuna" är en oväntat lämplig film för varma, lata sommardagar.

Du hittar "the Big Kahuna" under titeln "Strictly Business" i din video/dvdbutik. Varför ska varenda film byta från ett engelskt namn till ett annat nuförtiden?

Henrik Edberg