Harry Potter och hemligheternas kammare

• Svensk titel: Harry Potter och hemligheternas kammare
  • Originaltitel: Harry Potter and the Chamber of Secrets
  • Release (Bio): 2002-11-22
  • Release (Blu-ray/DVD): 2003-04-11

Recensionen dröjde en aning – var tvungen att trolla fram den.

Harry Potter är alltså tillbaka. J.K. Rowlings makalöst framgångsrika historia om den unge trollkarlen och hans öden och äventyr på magikerskolan Hogwarts fortsätter i nya ’Harry Potter och hemligheternas kammare’.

När elever på skolan börjar hittas förstenade och en rad mystiska händelser drabbar unge Potter så står det snart klart att onda krafter återigen smitt planer som kan innebära Hogwarts undergång och det är upp till Potter och hans småtrollkarlskompisar att sätta ett stopp för detta. Till sin hjälp som vanligt har de väldiga vaktmästaren Hagrid (Robbie Coltrane), rektorn Dumbledore (Richard Harris) mfl.

Som brukligt är i uppföljare så används en framgångsrik formel på nytt med bara små förändringar och med introduktionen med nya spelare på en gammal spelplan. I ’Harry Potter och hemligheternas kammare’ så introduceras bland annat nya gästföreläsaren tillika populära trollkarlen med ett antal bestsellers under bältet - Gilderoy Lockhart (Kenneth Branagh) samt husalfen Dobby. I övrigt känns det mesta igen från första filmen i serien. Det är fantasieggande, stämningsfullt och mystiskt i de väldiga korridorerna på Hogwarts. Harry får ständigt se upp för elaka trollkarlseleverna för Slytherine, prova på nya besvärjelser allt medan mystiken kring hemligheternas kammare tätnar.

Efter väldigt långa knappa 3 timmar är jag dock inte helt nöjd. Precis som i den första filmen så känns den grundläggande handlingen inte speciellt intressant och varken mysteriet eller dess upplösning är särskilt spännande eller upphetsande. Professor Dumbledore eller McGonagall (Maggie Smith) dyker gång på gång upp med goda råd till Harry Potter som jämnt och ständigt lyckas vara på rätt plats vid fel tidpunkt – när vi hela tiden vet vem som egentligen sitter på svaren… Harrys fumlige kompis Weasley misslyckas med sina formler medan duktiga Hermione klarar dem med bravur. Mönstret känns igen, det blir lite tröttsamt och jag har svårt att se hur åtminstone denne recensent ska kunna hålla intresset upp för Potter-filmerna när nummer fyra, fem eller sex kommer.

Det funkar dock än så länge och slutsatsen blir att ’Harry Potter och hemligheternas kammare’ både är charmig, rolig och framförallt fantasieggande. Nya karaktären Dobby är underbar och budskapet om människors lika värde är svårt att klaga på. På minuskontot återfinns förutsägbarheten och filmens längd. Men värt bioentrén – jo, det tycker jag. Om inte annat för att se legenden Richard Harris i en av sina sista filmer.

Erik Norin