Kapten Corelli´s mandolin

• Svensk titel: Kapten Corelli´s mandolin
  • Originaltitel: Captain Corelli´s mandolin
  • Release (Bio): 2001-09-14

Ibland känns det frustrerande att inte kunna sätta "halvor" i betyg, som t ex i detta fall där jag skulle vilja ge "Shakespeare in love" - regissörens nya kärleksmelodram 1½. För 2 stjärnor betyder ju att en film är godkänd medan 1 stjärna betyder att den suger, den är inte apdålig, men den är snudd på katastrof. Vad gäller Kapten Corellis mandolin så faller omdömet någonstans mittemellan.

Jag har inte sett "Shakespeare.", men efter att ha beskådat Maddens nya tror jag ändå att regissören spelade mindre roll i den förra filmen än t ex story, miljö och skådisar. Filmen bygger på en mycket omtalad och älskad bok (som jag inte heller har läst) och såvitt jag vet (och som också framgick av filmbolagets pressmaterial) är det en av dessa böcker som på förhand har skaffat sig rykte om att vara omöjliga att föra över till film. Men samma sak sades ju om American Psycho och den blev, i mitt tycke, väldigt lyckad. Det behövs nog en mer begåvad regissör än John Madden för att ro i hamn ett projekt baserat på en omdiskuterad och komplicerad bok.

Det här blir en kort recension då jag inte känner för att slösa alltför många ord eller för mycket energi på en ganska misslyckad film på många olika plan. Det ska vara en romantisk kärleksfilm som utspelas på en grekisk ö under andra världskriget.

Dit kommer en massa italienska soldater med kapten Corelli (Nicolas Cage) i spetsen. På ön bor bl a en läkare (John Hurt) och hans dotter (Penelope Cruz) och man behöver inte vara speciellt smart för att förstå ganska
tidigt att Cage och Cruz kommer att bli ett par, trots att de egentligen är fiender i krigstider och trots att Cruz redan har en pojkvän i den eldiga bergsrebellen Christian Bale. Men särskilt romantiskt blir det aldrig. Inte heller engagerande eller spännande eller bra på något sätt.

Det finns flera skäl; Nicolas Cage spelar mandolin och det varken låter bra eller ser bra ut. All trovärdighet åker ut genom fönstret och här är mer exempel på det: Nicolas Cage är inte bra. Han spelar över och han bryter på italienska och det är bara så. nej. Överhuvudtaget tappar en film så oerhört mycket på att engelska och amerikanska skådisar ska föreställa till exempel italienare, greker eller tyskar och att de pratar engelska fast med diverse dialekter. Det blir förfärligt. Cruz går omkring och ser vacker och sval ut, får några utbrott ibland, men är väl mer stjärna än skådis. Kan passera som grekiska även om man tydligt ser att hon är spanjorska. Bale gör inte något vidare ifrån sig han heller. John Hurt spelar över, men är ändå bäst i sällskapet.

Om vi bortser från att bilden av krig blir ganska omsmakligt romantiserad, så är Kapten Corellis mandolin vacker att se på, miljömässigt i varje fall. Men filmens kurva påminner om ett EKG av en död person och det är märkligt, nästan sorgligt, hur en schysst ensemble av skådisar kan hamna i en film där allt nästan blir fel, där inget klickar, där det bara blir ett vackert, intetsägande planschverk som faktiskt stundtals gränsar över till parodi. Inte var det långt ifrån att man började tänka på Monty Python.

Göran Skoglund