Big Daddy

• Svensk titel: Big Daddy
  • Originaltitel: Big Daddy
  • Speltid (min): 93
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-04-19
  • Tagline: Nature called. Look who answered.

När Sonny Koufax får en unge över tröskeln som han inte vet vems föräldrar det bestämmer han sig för att adoptera honom. Han ser nämligen sin chans att imponera på sin flickvän som är på väg att lämna honom p g a att han är så oansvarig. Men när han visar upp grabben för flickvännen får han sig en överaskning: flickvännen är otrogen och hon lämnar honom. Nu får Sonny ta eget ansvar för ett barn och Sonny som knappt kan ansvara för sig själv.

Jag vet att det är lite svårt att föreställa sig Adam Sandler i en seriös roll precis som det var med Jim Carrey inför Truman Show. Men som Carrey i ovannämnda film gör Sandler knappast en helt seriös roll utan är ett mellanting mellan normal och Sandler-aktig. Han är inte riktigt lika mycket loser som han brukar vara även om det inte är så hög status på att jobba i en brotull (läs Tollboth Willy) och just förlorat sin flickvän till en 60 år gammal man.

En riktigt klischéig historia har man lyckats få ihop här. Har inte den här typen av story spelats in ett flertal miljoner gånger? Det orkade jag i och för sig inte bry mig om när jag såg filmen och man har i alla fall försökt hitta på något nytt genom att sätta in Adam Sandler i rollen som "förälder". Har du sett nån av hans tidigare filmer kan du troligen föreställa dig hur det skulle kunna bli. Men det blir inte så speciellt eftersom han som sagt håller sig ganska lugn i den här filmen.

Några jäkligt roliga scener finns det, men man ser igenom den alltför tunna ytan och filmen blir romatiskt gullig och sentimental på exakt de ställen som man förväntar sig. Så man håller intresset genom att glida vidare på de riktigt roliga grejerna, men det håller inte tillräckligt långt. Steve Buscemi som även var med i The Wedding Singer är flummig och lagom kul också. Det hela rör sig om medelmåttig komedi och tyvärr gör inte Adam Sanlder samma succé i en seriös roll som Carrey gjorde även om det ändå är han som gör filmen sevärd och han är ju så jäkla grym (hehe).

Jag ska säga så här: jag gillar inte såna här förutsägbara historier, men jag gillar Adam Sandler och han är rolig även när han inte är rolig och det är en ganska smörigt rolig och hyffsat bra historia. Visserligen Sandlers tråkigaste film, men ganska kul ändå och som tur är inte för lång heller. Men den är inte värd 80 spänn.

Viktor Sellgren