Rätta Virket

• Svensk titel: Rätta Virket
  • Originaltitel: The Right Stuff
  • Speltid (min): 153
  • Release (Blu-ray/DVD): 2000-04-06

En film bör, för att uppnå ett högt underhållningsvärde, vara välgjord, välskriven, välregisserad och välspelad. Om den dessutom innehåller element som gör den till en film med ett visst undervisningsvärde (d.v.s. att den förmedlar fakta) så kan vi ha att göra med en synnerligen sevärd och fin rulle.

Ingenting i USA har haft ett så stort mediavärde som kampen om erövrandet av rymden i början av 60-talet. De inblandade individerna, astronauterna, upphöjdes till Gudar och vad de än gjorde, offentligt eller privat, debatterades flitigt i pressen och TV:n. Medierna förföljde dem till den milda grad att man kan lätt dra paralleller till en viss prinsessa som gick sitt öde till mötes i Paris här om året.

The Right Stuff är en storslagen och ambitiös film om de sju första amerikanska astronauterna och deras kamp om att bli den första personen i rymden. Tji fick de! Nåja, att bli astronaut var inget för mesar och dessa 7 valdes bland arméns och Marinens flygkårer. Piloter hela högen, vissa av dem testpiloter för U.S. Airforce. Orädda och tuffa gubbar.

Det blir en brokig blandning som innehåller allt från tystlåtna gubbar till ödmjuka individer till bufflar till karlar som inte är så lite stora i korken. Alla är politiskt korrekta med fru och ungar. Ingen har svåra laster och alla har ingredienserna att bli helgon i USA. Hur kan nu detta bli en vettig film? Hur enkelt som helst.
Regissören Philip Kaufman har skrapat ihop en samling fina skådespelare och duktiga effektmakare. Även om vissa effekter ser tama ut i nya FX-filmer så väger skådisarnas prestationer upp det hela. Man har också sett till att använda arkivmaterial i många scener och i det hela ser det ut som om man inte sparat på vare sig möda eller pengar då man har haft som ambition att skapa en korrekt bild av vad som skedde med USA:s försök att slå Ryssarna i kampen om rymden.

En annan behållning i filmen är den finslipade och snygga dialogen. Det känns aldrig ansträngt eller tillgjort utan naturligt. På vissa ställen har Kaufman, som även skrivit manus, valt att framtona accenter hos de tyska vetenskapsmännen som gjorde rymdprogrammet möjligt i såväl Sovjet som i USA.

Nu måste man komma ihåg att detta är en Hollywoodfilm och inget annat. Sanningen i handlingen kan alltid diskuteras men vad det gäller rymdfakta och Mercury-rymdprogrammet stämmer Hollywoodsanningen överens med verkligheten.
Filmen är vad man kan kalla för en dramatiserad dokumentär (med vissa förbehåll) och den kan inte förknippas ihop med någon rymdfilm ty den innehåller endast korta sekvenser från rymden. Dessa är inte överdramatiserade och i våra Matrix-ögon ganska enkla. Jämförelsevis är t.ex. Ron Howards ”Apollo 13”, som också är en dramadokumentär, väldigt avancerade specialeffekter. Låt dock inte skrämmas av detta för The Right Stuff är trots allt en filmiskt bättre produkt än ”Apollo 13” och har effekter så det räcker, men med ett stilfullt sätt.

The Right Stuff är inte en film som begränsar sig till Mercury-programmet och astronauterna utan den visar också urvalet av männen och tiden innan urvalet då vissa flög för Marinen och andra som testpiloter för U.S. Airforce. Deras främsta mål var att spränga ljudvallen, något som vissa ansåg att man inte kunde göra.
Sam Shepard spelar stillsamt den tuffaste av dem alla, Chuck Yeager, mannen som nog skulle ha platsat bland alla astronauter om han så stektes i smör. Kall och tuff gubbe som slog alla tänkbara hastighetsrekord, men ställde aldrig upp i rymdkampen. F.ö. kan den riktiga Yeager ses som bartender i en scen. För en som gillar glänsande jetplan från 60-talet är detta en guldrulle. Oj, oj vad man har skoj.

Musiken är komponerad ab Bill Conti med finess. Det finns inslag av Debussy, Händel och Holst och alla passar in i bilden som en handske på handen. Formsydd och allt! Dessvärre har filmen ett antal år på nacken (1983) och ljudet kan uppfattas litet grötigt och oskarpt. Samma gäller bilden, men som sagt, det är ingen nyproduktion vi tittar på, eller hur?

The Right Stuff är en av de bästa filmerna om rymderövringen, en av de bästa filmerna över huvudtaget. För att nämna en jämförelsefilm så såg jag Brian DePalmas ”Mission to Mars” förra veckan och trots en FX-budget lika stor som hela The Right Stuff produktionen spöar Kaufmans 3-timmarsfilm DePalmas film när som helst. Och då var inte ”Mission to Mars” ens dålig.