Stage Fright

• Svensk titel: Stage Fright
  • Originaltitel: Deliria
  • Speltid (min): 87
  • Release (Blu-ray/DVD): 2008-05-14

Det känns alltid trevligt att hitta en slasherfilm som på något sätt sticker ut ur mängden. "Stagefright" (eller "Aquarius" som den också heter) gör just detta. Inte med sin story, inte för sina skådespelare, utan för att det är ett välgjort hantverk och att en del ingredienser i den obligatoriska slashersoppan faktiskt är betydlig mer välsmakande här än vanligt.

Som sagt – storyn är inte så originell. En samling skådespelare är instängda på teatern där deras pjäs snart ska ha premiär. Regissören är förbannad och låser teaterns enda dörr så att ingen kan smita därifrån, utan alla tvingas att repetera så hårt det bara går. Men innan dörren låstes lyckades psykopaten Irwing Wallace, som nyligen rymt från mentalsjukhuset, smyga sig in. Han ser verkligen fram emot att ta livet av dem, en efter en…

För regin står Michele Soavi, som senare bland annat gjort den minnesvärda zombiefilmen "Dellamorte Dellamore". Men han har lyckats riktigt bra den här gången också, mycket tack vare sin känsla bild, spänning och atmosfär. För det är precis det som får den här filmen att bli något extra, utöver de flesta trötta, amerikanska produktionerna inom samma genre. Som pricken över i:et ligger en härligt kuslig melodi och lurar i bakgrunden.

Miljön är perfekt – en teater. Eller rättare sagt, en låst sådan. En stor, främmande byggnad med många mörka gömställen och vrår. Skådespelarna tycker givetvis samma sak och försöker faktiskt hålla ihop, men när paniken övervinner deras förnuft splittras de ofrivilligt. Förutom den pengagalne investeraren förstås, som känner sig tvungen att samla ihop en liten sedelbunt innan det är dags att springa vidare. Hur det går för honom kan du förhoppningsvis räkna ut.

För den som vill ha sig lite splatter till livs, så ska nog "Stage fright" stilla behovet en liten stund. Här sparas det inte på blod, och de flesta av mordscenerna är faktiskt riktigt brutala. Soavi lyckas även med att få en av dessa estetisk vacker (den med kvinnan i ösregnet), och även en som i alla fall jag fann ovanligt obehaglig (ett offer ser hjältinnan i ögonen i samma tid som hon själv blir avrättad).

Är du svag för slashers – här har du ett säkert kort.

Jörgen Hansson