Bulletproof Monk

• Svensk titel: Bulletproof Monk
  • Originaltitel: Bulletproof Monk
  • Release (Bio): 2003-07-11
  • Release (Blu-ray/DVD): 2003-11-19

Det är, trots den allmänna uppfattningen om recensentens proffession, väldigt sällan man råkar på en film som man sedan totalsågar. Och som man verkligen vill totalsåga. Till detta kommer de smärtsamma tillfällena då en av recensentens absoluta favorita skådespelare uppvisar en total brist på respekt för sin egen proffession och ger en karaktärsprestation under all tänkbar kritik.

"Bulletproof Monk" är en sådan film. För när Stifler från "American Pie" (hans verkliga namn är Seann William Scott, men det kommer ingen någonsin att komma ihåg) sätts mot Asiens främsta skådespelare Chow-Yun Fat i vad man hela tiden hoppas på bli en parodi eller hyllning till kampsportsfilmgenren, och det enda som kommer ur det är total pannkaka med en smärtsam övertro på filmens grundidé, finns det inget annat att göra.

Att Scott har noll trovärdighet som buddhistisk lärjunge hade till och med killen som byter ut pappersmuggarna utanför castingagentens kontor kunnat räkna ut. Killen hade säkerligen varit mer trovärdig också. Och att Chow verkar vara beroende av att en kompetent regissör ger honom kompetent regi är tydligt. Dock får man ge regissören Paul Hunter lite svängrum, när manuset han tvingades filma efter var så dåligt från början.

I "Bulletproof Monk" blandas en arvinge till en rysk maffialedare med en totalt överspelande nazist med (jäsp) mål om världsdominans och etnisk rensning samt hans blonda och ariska über-dotter och en nästintill odödlig tibetansk buddhistmunk som drar lyckokakafilosofi med rena efterapningar på "Matrix"-sekvenser.

Men att Chow kan skådespela vet vi. Det måste vara så. Ang Lee har ju visat det en gång. Kan de inte samarbeta igen?

Att den här filmen ens får en Tellus-stjärna är för att man enligt mjukvaran vi på redaktionen använder inte kan ge en film mindre. Omprogrammerare är kontaktade.

Csaba Perlenberg