High crimes

• Svensk titel: High crimes
  • Originaltitel: High crimes
  • Release (Bio): 2002-09-06

Gubben Morgan Freeman är föga överraskande i sina val av roller. Detektiv, polis eller advokat, ja där är vi vanast att se honom. Freeman chockar oss inte den här gången heller, denna gång spelar han alkaliserad advokat med specialinriktning på militären. Men varför klaga? Han gör det ju fortfarande med briljans och pondus. Vid sin sida har han Ashley Judd och James Caviezel i en rättegångsthriller som inte lämnar genrens ram för en sekund. Det har funkat förut, det funkar igen, precis som Judds och Freemans förra film ”Och han älskade dem alla”.

Claire Kubik (Judd) jobbar som försvarsadvokat och är en mycket erkänd sådan. Hon lever det ljuva familjelivet tillsammans med sin man Tom(Caviezel). Efter ett inbrott i huset en sen natt och efter att alla tekniker vart i huset för att kolla upp spår så stormar polisen deras hus. Tom blir gripen och anklagad för en massaker inom militären flera år tidigare.

Helt säker på sin mans oskyldighet tar hon sig ann fallet som hans advokat, hon anlitar också Charlie Grimes (Freeman) som är expert inom militärdomstolen. Tillsammans ska de slåss mot dem hårda grabbarna, något som visar sig gå högre upp än de vågat anat.

”High Crimes” är en sådan film man sätt tusentals gånger och tror sig veta precis vad som ska hända. Så är det här också, fast en skillnad. Trots att du tror dig veta vad som ska hända så tvivlar du ändå på din säkerhet, fram och tillbaka ända till sista filmrutan. Du må ha rätt, men du har ändå tvivlat. Det är filmens styrka, tillsammans med regissörens berättarteknik som flyter på bra (visserligen så finns vissa logikluckor och sånt man är van vid) och ger oss en utförlig rapport om rättegångshändelserna.

Nackdelar finns det som klart också. Militären är som stora elefanter utan hjärna och med bara muskler och karaktärsskildringen kunde kanske vara lite mindre kliché. Summan av nästan två timmar fram och tillbaka i hopp och förtvivlan (visserligen på en väldigt primitiv nivå) så är det en godkänd thriller. Betyget är svagt, men det här är en thriller som kommer att gå hem hos väldigt många och jag känner mig faktiskt lite snäll. Man får ha lite överseende i vissa fall.

Johan Lindström