Elling

• Release (Bio): 2001-12-14

Elling har en vän och två fiender. Vännen är Kjell-Bjarne, en psykiskt instabil men handlingskraftig man som har spenderat de senaste två åren på en instutition tillsammans med Elling. Fienderna är yrsel och oro som följer honom vart han än går. Nu anser dock norska staten att det är dags för Elling och Kjell-Bjarne att socialiseras in i samhället igen, och för första gången på 30 år sätter sig Elling på ett tåg för att bege sig till Oslo där de båda ska bo i en alldeles egen lägenhet. De ska nu få visa om de är redo att klara sig själva, vilket senare inte visar sig vara det lättaste. Den alltid ätande Kjell-Bjarne är full-ständigt besatt av kvinnor och drabbas ofta av plötsliga raseriutbrott medan Elling själv kämpar fruktansvärt för att komma över vissa av sina fobier såsom att gå på offentlig toalett eller svara i telefonen. Upplagt för en rad komiska situatioer alltså.

”Elling” är i första hand en komedi och innehåller en del riktiga pärlor, men har även en allvarligare sida som behandlar utanförskap och manlig vänskap. I takt med att de båda kommer över sina sociala besvär uppstår andra problem som sätter deras vänskap på prov. Kjell-Bjarne blir förälskad och Elling är rädd att förlora honom medan han själv upptäckt att han har en förmåga att skriva poesi, vilket hjälper honom till att etablera vissa nya sociala kontakter.

Dramaturgiskt är filmen enkel i sitt upplägg då den helt opretentiöst visar upp en rad situationer där de båda försöker hantera konflikterna som uppstår. Det finns inte någon direkt drivande orsak bakom berättandet utan väl valda delar av deras vardag presenteras för åskådaren i ett ganska behagligt tempo.

”Elling” är en mycket sympatisk och varm film då den beskriver samhällets svaga på ett schablonfritt och ändå tillspetsat sätt, men har dock vissa problem med trovärdigheten och engagemanget. Elling kan tyckas lite väl medveten om sina defekter och har en enorm självdistans, vilket när hans mer neurotiska sidor visas gör att man har lite svårt att ta problemen på allvar. Kanske är det detta och saknaden av ett övergripande mål med filmen som gör att jag inte blir riktigt så engagerad och berörd som jag hoppats.

Trots att ”Elling” är en fin liten film tvivlar jag på att det inte visades bättre på Stockholms filmfestival där den fick pris, och jag tror inte heller norrmännen ska hoppas för mycket på att detta bidrag till Oscarsgalan kommer ta hem någon guldgubbe.

Pär Linnertz