Big

• Svensk titel: Big
  • Originaltitel: Big
  • Speltid (min): 104
  • Release (Blu-ray/DVD): 2014-02-10

12-årige Josh är trött på att vara liten. När han nekas åka på tivolits berg- och dalbana på grund av bristande längd får han nog. Bland de andra attraktionerna hittar han en mekanisk spågubbe som påstår sig kunna infria vilken önskan som helst. Högst medveten om att det är en bluff, önskar Josh ändå att han var stor.

Morgonen därpå vaknar han och upptäcker till sin stora förvåning – och förskräckelse – att hans önskan slog in! Han må fortfarande vara en 12-årig pojke, men nu i en 30-årig mans kropp! Efter ett misslyckat försök att förklara läget för sin mamma lyckas han övertyga sin bästa kompis om att det verkligen är han, även om han nu ser helt annorlunda ut. Tillsammans beger dig sig på jakt efter det nu nerpackade tivolit för att önska sig tillbaka. Men det visar sig vara svårare att hitta än vad de trott, och Josh måste nu skaffa ett arbete för att kunna försörja sig fram tills en lösning hittas.

”Big” var en enorm succé när den kom 1988 och Tom Hanks blev en stjärna på allvar. På ett helt fantastiskt sätt tolkar han denna förvuxna tolvåring utan att bli onaturligt barnslig, och i alla filmer med liknande premisser är han utan tvekan den som varit mest trovärdig som förvuxet barn.

Jag såg filmen när den först släpptes på svensk hyr-VHS, vilket borde ha varit 1988 eller 1989. Jag minns att jag gillade den, och vissa scener satt än idag kvar i huvudet, trots att det är 25 år sedan sist. När jag fick denna fina blurayutgåva, som dessutom innehåller en förlängd version med inte mindre än 26 minuter mer material, var jag ärligt talat lite orolig om det över huvud taget skulle hålla än i dag. Tiderna förändras som bekant, och inte alla filmer håller måttet efter 25 år. Mina farhågor visade sig dock vara helt onödiga, då filmen är lika rolig – och lika varm – än idag.

Även om man 1988 inte kunde förutspå vilken fantastisk karriär Tom Hanks skulle få i betydligt mer dramatiska roller stod det redan då klart att han var en stjärna på uppgång. ”Big” är ett tidigt exempel på hur skicklig han är som skådespelare.