Indiana Jones & the Raiders of the Lost Ark

• Svensk titel: Indiana Jones & the Raiders of the Lost Ark
  • Originaltitel: Raiders of the Lost Ark

På 1930-talet. Arkeologen och äventyraren dr Henry ”Indiana” Jones jr befinner sig i Sydamerikas djungel och söker (tillsammans med Alfred Molina i en tidig roll) en artefakt av renaste guld. Snöpligt nog, efter att ha överlevt stenbumlingar, stup och fällor, blir Indy snuvad på konfekten när den franske rivalen Belloq roffar åt sig fyndet och skickar en hel stam med ilskna infödingar efter vår hjälte.

Väl hemma på universitetet blir professor Jones erbjuden att leta reda på den mytomspunna förbundsarken (de krossade stentavlorna med budorden från Gud) innan nazisterna, som anlitat Belloq, hinner före. För att lyckas måste Indiana Jones ta hjälp av sina gamla flamma Marion Ravenwood, dotter till Indys mentor och den tuffaste av Indy-brudar. Hon röker, ger vår hjälte en fet smäll på käften och super vem som helst under bordet, samtidigt som hon är vacker som ett vårdike. Det bär av till Egypten där Indy, Marion och den glatt sjungande medhjälparen Sallah tar upp jakten på den försvunna skatten.

Extra roliga scener än idag: När Indy skjuter en svärdsvingande fiende med sin revolver istället för att krångla till det med närstrid. Hela sekvensen som slutar med att Marion blir kidnappad i en korg. Scenen när den elake nazisten tar fram ett förmodat tortyrredskap som visar sig vara… en klädgalge! Den lömska lilla apan som heilar. Listan kan göras lång.

Den första Indy-rullen står sig som äventyrsfilm 27 år efter sin biopremiär! Det råder det inget tvivel om. Med en dramatisk och invecklad biljakt, hundratals giftiga ormar, flera miljöombyten och ett ständigt driv i storyn. Det händer något hela tiden. Humorn är härlig och spänningen är stor.

Det enda som man reagerar på är specialeffekterna som är typiskt 80-tal, särskilt i filmens slutskede när förbundsarken öppnas. Men det är ganska charmigt gjort, så det gör inte så mycket. Och hoppas man på fördjupning av karaktären Indiana Jones och hans bakgrund så får man snällt vänta till tredje filmen.

Spielbergs på samma gång lekfulla och genomtänkta regi, John Williams pampiga musik och Harrison Fords karisma gör det här till en milstolpe inom äventyrsfilmen. En milstolpe som gör en oerhört lycklig. Betyget blir fyra självklara piskor.