Big Fat Liar

• Svensk titel: Big Fat Liar
  • Originaltitel: Big Fat Liar
  • Release (Bio): 2002-06-14
  • Release (Blu-ray/DVD): 2002-12-04

Jag har för mig att den här komedin gjorde ett snabbt besök upp på våra svenska biografer, men jag kan ha fel. Faktum är i alla fall att den nu finns att hyra på video och att den i USA gick upp på andra platsen strax under ”Collateral damage” vid premiären.

14-årige Jason är en ung skolpojke med livlig fantasi och har lätt att lura både sina föräldrar och lärare med sina svindlande historier. Efter att han inte lyckats att lämna in en skriftlig uppsats i skolan så drar han som vanligt en till synes otrolig historia för sin lärare som inte alls tror på honom, men sånär lyckas han lura henne men sanningen kommer alltid fram förr eller senare, så även nu.

Hans föräldrar blir mycket besvikna på sin son som svikit deras förtroende och han måste nu skriva en uppsats på tre timmar annars blir det sommarskola. Men snabb i huvudet som han är så skriver han ihop en historia kallad ”Big fat liar” och bara några minuter innan hans tidsfrist går ut så är han påväg till skolan. Men på ditvägen blir han påkörd av den egocentriske och maktlystne filmproducenten Marty Wolf. Nu får Jason skjuts till skolan för att hinna lämna in sin uppsats men när han kliver ur bilen så glömmer han sin text.

Ingen tror givetvis på Jason när han säger vad som hänt och än mindre när han en tid senare får se att hans text nu ska bli nästa sommars storfilm. Nu måste han vinna tillbaka sina föräldrars förtroende genom att hämnas på producenten Wolf för att få denne att erkänna vad som skett.

Filmer som handlar om Hollywood brukar ha lätt att tilltala mig. Satir, drama eller komedi spelar ingen roll för oftast när filmmakarna väl gör film om baksidan av vad vi annars får se så har de sådan distans till hela branschen att det på något sätt kan bli underhållande eller sevärt.

Så även här, visserligen så är det först och främst en barnfilm men skämten når även ut till den äldre målgruppen. Den är skruvad och överdriven och lite för lättdriven men det gör inget för den tar sig själv inte på särskilt stort allvar. Paul Giamatti som spelar producenten är riktigt rolig som sliskig pamp i Hollywood. En barnvänlig äventyrskomedi i klassisk Hollywoodkostym som faktiskt lyckas att underhålla. Oskyldigt bra.

Johan Lindström