Smekmånaden

• Svensk titel: Smekmånaden
  • Originaltitel: Just Married
  • Release (Bio): 2003-06-06
  • Release (Blu-ray/DVD): 2003-12-31

En fattig radiopratare blir kär i ung rik flicka och kärleken är ömsesidig. Det är starten på en förfärlig smekmånad där två av Hollywoods största nykomlingar spelar huvudrollerna, Brittany Murphy och Ashton Kutcher.

Tom och Sarah fattar snart tycke för varandra efter han av misstag knockad henne med en amerikansk fotboll. På mindre än ett år hinner de flytta ihop och efter en kort tid så bestämmer dom sig för att gifta sig. Varför inte? Dom har aldrig bråkat och kärlek är allt dom känner att dom behöver. Sarahs rika familj är givetvis inte överlyckliga men ställer ändå upp för att göra sin unga dotter lycklig.

Dom gifter sig och det är också det som blir startskottet på alla problemen, allt börjar med att dom nästan missar planet. Sedan eskalerar allt och för varje minut som går så blir ilskan på varandra allt större. Det blir heller inte lättare när Tom får dom utslängda från deras hotell och strax efter det dyker Sarahs gamla pojkvän mystiskt upp på deras smekmånad.

Brittany Murphys filmkarriär har gått som en raket och Ashton Kutchers börjar att gå allt mer åt rätt håll. Båda två är duktiga skådespelare och Ashton har en komisk tajming som ofta är njutbar. Synd bara att dom fått ett otroligt dåligt material att arbeta utifrån. Filmen orkar i ungefär en timme sedan så dör den totalt. Alla skämt och idéer tar slut, och det märks tydligt då allt mest går på tomgång sista halvtimmen. Den har också tydliga problem att hålla den komiska tonen då den till en början ligger precis på gränsen till överdrivet men trots allt på ”tillåten” nivå. Sen kommer några scener som blir för mycket och liksom flyttar den komiska ribban lite för lågt.

Trots det så ligger det en del humor i problematiken att gå från en till två individer som ska samsas och respektera varandra. Det är inte bara på film det är svårt och dom lyckas faktiskt hitta en del guldkorn. Bäst är filmen när Ashton får mycket att arbeta med, sämst är sista halvtimmen när ingen har något att arbeta med.

Johan Lindström