Blood Work - Blodspår

• Svensk titel: Blood Work - Blodspår
  • Originaltitel: Blood Work
  • Release (Bio): 2003-01-10
  • Release (Blu-ray/DVD): 2003-06-11

Vem är det som är 72 år, som i alla sina filmer skjuter från höften och som konkurrerar med Lee Marvin om titeln ’hårdast på vita duken’? Naturligtvis Clint Eastwood. Denna kisande, viskande machoikon har under hela min livstid dragit mig till TVn med klassiker som Spaghetti-filmerna, Örnnästet, Kellys Hjältar, de tidiga Dirty Harry-rullarna, Firefox, Flykten från Alcatraz samt hundra andra snut- och westernfilmer. Ikon var ordet. Någon fantastisk skådis är Eastwood inte men en Oscars nominering har det trots allt blivit. Även bakom kameran har han lämnat avtryck i form av Unforgiven, Perfect World och tunga macho-dängan Heartbreak Ridge. I flera av ovanstående filmer har Eastwood kombinerat både skådespelandet med regissörsrollen precis som i nya Blood Work. Här porträtterar Eastwood ännu en gång en något råbarkad polis (nåja, FBI-agent) som går sina egna vägar i jakten på rättvisa och sanning.

Terry McCaleb (Eastwood) är en FBI-agent som arbetar med att ta fram profiler på seriemördare. I samband med en jakt på just en gäckande seriemördare är det uppenbart att åldern tagit ut sin rätt och McCaleb tvingas till en hjärttransplantation två år senare och givetvis pension. Boendes på sin husbåt blir han en dag kontaktad och bedd att lösa mordet på den kvinna vars hjärta McCaleb nu har i sin kropp.

Sådana är premisserna i den senaste av Eastwoods filmer och innan det direkt dåliga och förutsägbara slutet så väntar en del intressanta och spännande vändningar. Jeff Daniels är bra i rollen som ’comic relief’, det finns en och två red herrings och såklart en yngre, till McCable fientligt inställd, polis. Ingredienserna är således de vanliga. Tempot är ganska lågt och filmen hade varit värt ett bättre slut. Totalt sett alltså en ganska medioker tillställning som skapar viss stämning och innan den stämningen är som bortblåst när den obligatoriska ’twisten’ kommer så är Blood Work helt ok som underhållning en vardagskväll framför TVn.

Clintan har blivit märkbart äldre men jag hävdar fortfarande att det inte finns någon som är hårdare än denna stålman. Inte ens Lee Marvin. Nu är det dock inte Clintans tuffhet som betygsätts utan hans senaste thriller Blood Work. Betyget blir en tvåa – dock en ganska friskt klappande sådan.

Erik Norin