Kärleken checkar in

• Svensk titel: Kärleken checkar in
  • Originaltitel: Maid in Manhattan
  • Release (Bio): 2003-04-25
  • Release (Blu-ray/DVD): 2003-09-10

Sedan Jennifer Lopez drog igång sin musikkarriär på allvar för fyra år sedan, har hennes medverkan i filmer i princip automatiskt verkat locka till allmänna sågningar à la i princip alla sångerskor som försöker dra igång en skådespelarkarriär. Skillnaden här ligger dock i att hon fick uppmärksamhet som skådespelare först (och till och med fick riktigt fin kritik för ”Out of Sight”), men de flesta verkar ha upptäckt henne först i och med musiken och resultatet har blivit därefter (och skandalerna likaså).

Men som första ”latina” i Hollywoods historia räknas hon trots alla bespottningar som ett riktigt affischnamn och medverkar nu i denna romantiska komedi.

Trots att jag inte har något alls emot Lopez, så fick jag dessvärre vibbar av den horribla ”The Wedding Planner” så fort jag hörde talas om detta projekt. En romans mellan Lopez som uppassare och en attraktiv (men något stel) vit man – i detta fall Fiennes i stället för McConaughey – och alla problem som historierna var upplagda för, var likheter som jag hade svårt för att bortse. Vilken tur då att överraskningar faktiskt kan ske.

Här möter vi Marisa Ventura, en hotellstäderska, vars ambitioner och drömmar ligger på ett betydligt högre plan. Pådriven av sin kollega, provar hon en av hotellgästernas kläder, då ”Mr. Perfect” råkar kliva in i rummet i form av en senatorkandidat. Han faller pladask för hennes utseende, men än mer för hennes ärlighet och personlighet. Dessvärre vet han inte vem hon är på riktigt.

Missuppfattningar leder till missuppfattningar och medierna vill inget mer än att få reda på vem politikerns nya donna är.

Vi har ett ordinärt upplägg; till brädden fyllt med fattigdom mot glamor, realitet mot ytlighet, mänskighet mot media och karriär mot kärlek. Däremot gör man oväntade saker – man har gett filmen ett större dramatiskt djup, än jag hade trott. Båda huvudkaraktärerna riskerar sina respektive levebröd med kärleken och det ger en större logik i de obligatoriska hindren i en historia av detta slag.

Att producenterna sedan också haft vettet att anliga Wang som regissör, har resulterat i att historien hålls på ett något sånär jordnära plan och inte bara svävar iväg till något sockersött och allt detta i kombination, ger filmen en trovärdigare ton.

Skådespelarna gör dessutom ett finfint jobb. Lopez visar åter att hon är mer än en rumpa med divalater, Fiennes fungerar bra i en begränsad roll, men de största ögonbrynshöjarna befinner sig mer i periferin.

Tyler Posey som hotellstäderskans son är ett fynd med briljant timing i replikerna och kroppsspråket. Barnskådespelare i Hollywood brukar göra ett bra arbete, när deras roller bara kräver ett slags skådespeleri, men Posey måste skifta mellan lättsamhet och seriositet och gör det lysande. Natasha Richardson lever ut sin skvallrande societetskvinna ända ut till fingertopparna och lyckas vara sympatisk, men vidrig på en och samma gång. Överhuvudtaget har man dragit ihop ett gäng som levererar replikerna på ett tight och snyggt sätt.

Det här är knappast något som kommer att gå till historien – det är en bagatell utan större krusiduller, men en oväntat sympatisk sådan som absolut kan vara värd en titt om man är upplagd för det.

Nikita Averin Kronlund