Wishmaster 2

• Svensk titel: Wishmaster 2
  • Originaltitel: Wishmaster 2 - Evil Never Dies
  • Tagline: Evil Has Been Summonned... Again!

Under en misslyckad konstkupp uppstår en eldstrid och en kula träffar en helig relik. Ut släpps ett fasansfullt väsen som vill överta jorden. För att göra det måste han samla 1001 själar och uppfylla tre önskningar till den som släppte ut honom. Varje gång Djinn uppfyller en önskning tar han personens själ i gengäld.

Uppföljare brukar sällan bli speciellt bra. I Wishmaster 2 går man en liten annorlunda väg och bryter då och då mot det som byggdes upp i första filmen. Vissa önskningar faller inte alls in som de borde, trots att Djinn, även han måste följa spelets regler. Som vanligt i denna sortens film får vi se massor av blod, människor som dör och skräcken i deras ansikten. Rent visuellt så skiljer den sig från den vanliga skräckfilmen då man låter människor dö på de mest fasansfulla och bisarra sätt. Kvalitén på specialeffekterna varierar rejält. Vissa stunder ser det hur verkligt ut som helst medan andra är skrattretande dåliga. Holly Fields som gestaltar Morgana gör ett helt klart godkänt jobb, men i filmer där manuset är svagt behövs det mer av skådespelarna. Andrew Divoff däremot ett utmärkt jobb som den mycket onda Djinn. Varje gång Djinn (Nathaniel som han heter i mänsklig form) träder in i bild kan man inte annat än le då man vet att något kul kommer att hända. Hans röst är underbar och hans sätt att prata är en fröjd att se. Det spelar ingen roll vad han säger, det som kommer ut ur hans mun är alltid sköna kommentarer, ironi och överlägsenhet.

Att säga att Wishmaster 2 är en bra film är en lögn. Det finns alltför många brister, hål i manuset samt ofta för svagt skådespeleri för att det ska bli en bra film. Däremot är den helt klart värd att se då Andrew Divoff sånär räddar denna film helt själv. Men som alla vet kan inte en person ensam dra hela lasset utan det behövs mer från samtliga som är med och gör filmen. Slutet är även det allt för förutsägbart.

Daniel Eek