• Svensk titel: Battlefield Earth
  • Originaltitel: Battlefield Earth
  • Speltid (min): 114
  • Release (Bio): 2000-06-02
  • Release (Blu-ray/DVD): 2001-09-12
  • Tagline: Prepare for battle.

Detta blir ingen positiv recension, men jag vill ändå börja med att rekommendera denna film till älskare av science- fictionfilmer. Låter det märkligt? Ha tålamod, så kommer det att klarna längre fram.

På nätet (och då speciellt Rotten tomatoes) kan man få sig ett gott skratt om man läser omdömen till Travoltas nya film, Battlefield Earth. Den har kallats en av de sämsta och dummaste filmer som gjorts, osv. Här i Sverige lär den inte bli bättre mottagen. Jag överlämnar de värsta och längre skällsorden och försöken i att överträffa varandra till andra, och konstaterar bara att denna science fiction historia, efter en roman av scientologgrundaren Ron L. Hubbard, är en ganska märklig film, som kantrar ordentligt och påminner därmed lite om David Lynch’s gigantiska fiasko, Dune. Inte rent innehållsmässigt, men Roger Christians film dras av samma spektakulära inramning och har något av samma ambitions- och pretentionsnivå. Hela filmen genomsyras av någon slags desperation; nu jäklar ska publiken få sig en omgång och verkligen flyga ur sina biofåtöljer! Rent fysiskt!

Battlefield Earth kör på som en ångvält och ljudet är extremt mäktigt och högt. STÖRST, MEST och BÄST verkar ha varit honnörsord inför denna film. Budgeten måste varit skyhög och visst är det ganska imponerande, men ändå känns det… b på något vis. Och jag vet inte om det är medvetet eller inte. Men vad jag vet är att, trots att jag alltid vetat att John Travolta är scientolog, så har jag inte brytt mig om det. På vita duken har han alltid varit något av en favorit. Ingen var gladare än jag när Pulp fiction kom och satte tillbaka Travolta i toppskiktet igen. Men när han nu blandar in sin "religion" i sina filmer, känns det inte så kul längre.

Visserligen är denna historia av Ron L. Hubbard skriven innan han bildade scientolog- kyrkan och det finns inte mycket i filmen som känns scientologigt (vad nu det betyder?), men ändå. Travolta är ute och cyklar, och Forest Whitaker då? Vad gör han här? Han måste ha lockats av Travoltas privatflyg och en massa mat- och en jäkla massa pengar- något annat kan jag inte tänka mig.

Handlingen då? Jo, i korthet utspelas filmen år 3000. Utomjordingar har tagit över showen och människan är snudd på utrotad. De få överlevande, som inte är i fångenskap, lever som på stenåldern. Primitivt och i grottor. Men en man, Jonnie (spelad av Barry Pepper, från bl a Rädda menige Ryan) trotsar elakingarna från yttre rymden. Här ska det bli kämpa av! Ibland drogs mina tankar till Apornas planet och, ibland, när man såg Travoltas utomjording och hans kollegor, Star Trek.

Största problemet med filmen är att Travolta verkar haft kul och gör sin "bad guy" med friskt humör och distans, men i övrigt är det så högtravande och pretentiöst att man måste fnissa. Däremot är filmen ganska häftig att se på. Effekterna är inte dumma och det blir faktiskt maffigt här och där. Så visst bör man se den om man gillar genren. Den kan bli kult, trots allt.

Göran Skoglund