Novocaine

• Speltid (min): 95
  • Tagline: Crime Is Not Only Done By Criminals.

Rädd för tandläkaren? Då är nog Steve Martins senaste film – Novocaine - inte något för dig. Denna skruvade thrillerkomedi utspelar sig nämligen till stor del på en tandläkarmottagning i Los Angeles. Här har tandläkaren Frank Sangster (Martin) sitt kontor som han driver tillsammans med sin flickvän Jean (Laura Dern). Livet har sin gilla gång tills den förföriska Susan Ivey (Helena Bonham Carter) behöver hjälp med en plågande tand. Ensam och mot bättre vetande skriver dr Sangster ut en dos med smärtstillande, narkotikaklassade tabletter till den unge fresterskan… Detta blir början på en vild karusell med droger, svek, mord och tandvärk. Inom kort ställs dr Sangsters liv om ända och han är plötsligt misstänkt för både mord, otrohet samt omfattande narkotikaförsäljning.

Novocaine är regissören David Atkins första film. En härlig film-noir känsla i en osannolik historia med skruvade karaktärer och bra musik. Filmen kryddas vidare av det något okonventionella bildspråket som åtminstone ger filmen originalitet. Mitt i detta står en bra Steve Martin som trots ett välbekant kroppsspråk gör en bra insats som imponerar på mig. Laura Dern är kusligt mystisk och speciellt rolig i en scen när hon ska slåss med den totalt galna Scott Caan.

Novocaine är stundtals spännande, intressant och ibland mycket rolig med sin svarta humor. En jaktscen med ett abrupt slut och Kevin Bacon i rollen som filmstjärna hör till höjdpunkterna. Även om Novocaine i vissa stunder känns ganska förutsägbar så är det väldigt underhållande om du klarar av att köpa den något fantasikrävande handlingen…och det ännu galnare slutet. Novocaine är ingen fantastisk film men en solid insats av samtliga skådespelare samt en mycket intressant debut av Atkins. En film att underhållas av…om du inte har tandläkarskräck förstås.

Erik Norin