Honey

• Svensk titel: Honey
  • Originaltitel: Honey
  • Release (Bio): 2004-07-30
  • Release (Blu-ray/DVD): 2004-11-24

Honey är en tjej som lever under tuffa förhållanden i Bronx getto. En sak skiljer henne från alla andra tjejer i gettot, hon är nämligen grym på att dansa. Ja just det, hon är ju ett litet helgon också. Egentligen så vill filmen ingenting illa, den vill bara visa hur en människa kan göra stor skillnad. Då känns det extra tråkigt att klanka ner på filmen, men det måste jag tyvärr. Detta är nämligen en riktig skitfilm, en av årets sämsta månne.

Filmen börjar med att Honey dansar loss på en klubb och det understryks för publiken hur jävla grym hon är. Men medan de andra tjejerna som dansar bara är lösaktiga bitchar, så är Honey en karaktär full av värme. Hon försöker hålla ungarna borta från knark genom att lära ut streetdancens ädla konst, och hon håller pampiga tal hemma vid matbordet. Filmen försöker också vara sjukt häftig, grymma kameraåkningar och häftiga karaktärer blir det, inte. Karaktärerna är ungefär lika djupa som hålet i ett knäckebröd, och där grabbarna och tjejerna ska verka häftiga så blir det bara pinsamt. Vad som är meningen att hylla hiphopen som livsstil sänker den istället helt och hållet. Grabbarna som härjar runt i gettot viftar med nävarna i luften och lägger in ett ”Yo” i varannan mening. Det ger ungefär ett lika gott intryck av hiphoppen som Fevens tal på grammisgalan. Alltså, inte alls så bra. Människorna i filmen känns som, ja, människor i en film. Att detta skulle ha hänt på riktigt känns inte så trovärdigt. Dock så står det ”based on a true story” i filmens eftertext, men det stod det å andra sidan i Fargo också. Där Honey försöker vara fin blir den ful och där den försöker vara häftig blir den råfjantig. Vill man uppleva en fullfjädrad hyllning till hiphopkulturen så får man vända sig till sin PS2:a istället. Gran Theft Auto: San andreas har just släppts, och det känns betydligt mer ”äkta”. Och sedan så gör ju allas vår Samuel L Jacksson en av rösterna också.