Kissing Jessica Stein

• Release (Bio): 2002-09-20
  • Release (Blu-ray/DVD): 2002-12-31
  • Tagline: When it comes to love, sometimes she just can't think straight.

Det trista med “Kissing Jessica Stein” är att den första timmen är lite trist och platt ibland. Det trevliga med ”Kissing Jessica Stein” är att den sista halvtimmen är lika förtjusande som titeln på filmen.

Jag hade rätt höga förväntningar. Romantiska komedier känns ofta så urvattnade att när jag hörde och läste om alla goda ord ”Kissing Jessica Stein” har fått på andra sidan havet blev jag väldigt nyfiken. Och det börjar bra. Soundtracket är som taget ur en Woody Allen film eller ”När Harry mötte Sally”. De första scenerna är spännande. New York-miljöerna är som alltid… New York. Men modet sjunker lite under den första timmen då singeltjejen Jessica Stein, en smula desperat efter ett otal misslyckade manliga dejter, svarar på en kontaktannons och träffar Helen som hon försiktigt inleder ett förhållande med.

Om jag ska vara ärlig hade jag hoppats att filmen skulle vara roligare så här långt. Jennifer Westfeldt & Heather Juergensen - som skrev manuset, finansierade filmen och även spelar Jessica & Helen - är så klart Woody Allen inspirerade (Jessica påminner till exempel ofta om Annie Hall från Woodys mästerverk med samma namn). Jag hade hoppats på mer av den precisa judiska humorn som har gjort flera av herr. Allens filmer och ”Seinfeld” till såna fantastiska upplevelser. I vissa scener levereras det, i andra scener även lite tyngd, men det är inte förrän framåt sista halvtimmen saker verkligen börjar hända.

Det är när tjejernas förhållande snubblar på problem allt på något ironiskt sätt blir bättre för oss. Det är då vi får en fantastiskt rörande scen med Jessica och hennes mamma på familjens altan. Det är då den tidigare något outnyttjade Josh – Jessicas ex. och chef – får en del fina scener. Och det är då filmen känns lite mer än innan.

Det är då Jessica Stein – på mer än ett sätt – verkligen lyfter.

Henrik Edberg